Det meste av arbeidet vil skje fra sjøsiden, og må derfor i hovedsak utføres fra lekter. Det er entreprenør Johs. J. Syltern AS som har fått oppdraget.
Fremdrift
Ifølge en pressemelding fra Trondheim kommune vil riggingen starte i uke 41 når alle planer er klare og tillatelser på plass.
Forankringspunkter på land etableres der det er berg som gir sikkert feste. Ankere legges ut i sjø og sikres med bøyer, og der vil lekterne koble seg på ved ankomst, skriver kommunen i meldingen.
Det som skal skje, er at det skal legges inn sprengstein etter at det først er gravd bort masser i samme omfang. Denne utgravingen og innfyllingen vil utføres seksjonsvis, og her blir det veldig viktig å følge med på stabilitetssituasjonen både i overkant og i underkant av området, heter det videre.
Transportlekter laster stein på Ottersbo i Ørland og tar med oppgravde løsmasser i retur. Dette vil pågå til erosjonssikringa er fullført. Entreprenøren regner med at dette vil pågå fram til midten av november.
Når området er sikret og kan fristilles for ferdsel, vil lektere rigges ned og forankringer fjernes. Hvis alt går etter planen, vil arbeidet med infrastruktur som ødelagte overvannsrør bli gjort i siste halvdel av november, ifølge meldingen.
Grunnforhold
Det er i flere omganger blitt utført sjøbunnskanning og grunnundersøkelser fra båt for å undersøke grunnforholdene knyttet til stabilitet i sjøen og på land. Grunnundersøkelsene viser at det er forholdsvis mektige og omfattende leirforekomster både på land, i strandsonen og utover i sjøen.
Skredkanten ligger i en kvikkleiresone. Det er vurdert at erosjonsvern i kombinasjon med en avlastning av skredkanten er mest hensiktsmessig som sikringstiltak. Den geotekniske prosjekteringen er utført av Dr Techn Olav Olsen.
Bakgrunn
I forbindelse med at containerskipet NCL Salten grønnstøtte ved Kleivan på Byneset torsdag 22. mai 2025 gikk det et større skred i løsmassene i sjøbunn. Skredet ble oppdaget da det gikk mot fjære sjø, og kommunen ble varslet om skredet ca. kl. 12 samme dag. Skredkanten har utviklet seg innover land og østover i flere omganger.
Skipet ble berget og tauet vekk tirsdag 27. mai 2025.
Det var lenge uklart hvem som skulle ta regninga på sikringsarbeidet for å sikre huset og tomta til Jostein Jørgensen. Selv om Trondheim kommune mener at det er skipseier og rederi som har ansvaret, søkte kommunen tidlig NVE om støtte for å kunne komme i gang med sikringsarbeidet. Kommunen fikk først avslag, men klaget på avslaget til Energidepartementet. Den 2. september ble det klart at det ble en kostnadsdeling mellom stat og kommune.