Annonse
Annonse

Første salve på det som blir Norges fjerde lengste tunnel

Mandag 29. september gikk første salve for nye Røldalstunnelen – den 12,4 km lange tunnelen på E134 Røldal–Seljestad.

Roald Aga Haug, ordfører i Ullensvang kommune, trykket på utløserknappen som markerte starten på drivingen av den nye Røldalstunnelen. Veiprosjektet skal gjøre fjellovergangen E134 til en mer forutsigbar reiserute året rundt, og fjerner også 1000 høydemeter på strekningen.

Annonse

– I dag kan vi endelig feire at vi er ett steg nærmere å gjøre fjellovergangen E134 til en tryggere transportåre mellom øst og vest, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, i en pressemelding.

Sikkerhet i sentrum

Den nye Røldalstunnelen blir over 12 kilometer lang, og krever derfor en egen godkjenning etter tunnelsikkerhetsforskriften. For å sikre trygg ferdsel for alle kjøretøy, har prosjektet også prosjektert fem store, sirkulære snunisjer som er dimensjonert for at modulvogntog skal kunne snu. I tillegg kommer to snunisjer for brøytebiler ved tunnelmunningene, som vil gjøre vinterdriften enklere.

– Dette er den lengste veitunnelen i landet der entreprenøren selv har utarbeidet søknad om sikkerhetsgodkjenning. Det har vært et krevende arbeid, men arbeidsfellesskapet har levert et godt stykke arbeid, skryter prosjektleder Frode Lykkebø.

Mandag 29. september gikk første salve for ny tunnel på E134 Røldal-Seljestad på Seljestad. (Foto: Steinar Kvittingen Fresvik, Statens vegvesen)
Mandag 29. september gikk første salve for ny tunnel på E134 Røldal-Seljestad på Seljestad. (Foto: Steinar Kvittingen Fresvik, Statens vegvesen)

Veiomlegging før jul

Når påhogget er klart i slutten av oktober, starter entreprenøren også driving fra østsiden ved Vetlehovden på Liamyrane, slik at tunnelarbeidet skjer fra begge ender.

– Utover høsten blir det viktig å finne en god rytme i tunnelarbeidet. Boring, sprenging, sikring og utlasting må gå sømløst for å sikre effektiv drift, forklarer prosjektleder Frode Lykkebø.

Høsten fører også med seg endringer i veinettet ved Liamyrane. Allerede før jul blir det veiåpning med permanent omlegging av trafikken til det som i fremtiden skal bli Riksvei 13. Omleggingen vil sikre god trafikkflyt, også når dumperne frakter stein ut fra fjellet.

Ordfører i Ullensvang kommune, Roald Aga Haug, hadde gleden av å avfyre første salve for E134 Røldal-Seljestad. (Foto: Thale Hauso, NRK)
Ordfører i Ullensvang kommune, Roald Aga Haug, hadde gleden av å avfyre første salve for E134 Røldal-Seljestad. (Foto: Thale Hauso, NRK)

Om prosjektet

Prosjektet er en totalentreprise, og omfatter prosjektering og bygging av en ettløpstunnel mellom Seljestad og Røldal med dagsoner og kryss i hver ende. Den 31. mars signerte Statens vegvesen kontrakt med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS.

Kontrakten omfatter bygging av:

  • 1,7 km ny vei i dagen på Liamyrane ved Røldal
  • 1,2 km ny vei i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelvei på ca. 0,7 km
  • Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på ca. 12,4 km
  • Diverse konstruksjoner i tilknytning til veianlegget

Ny vei vil gi:

  • En innkorting av kjørelengden på 6,4 km
  • Redusert reisetid på ca. 18 minutter for tunge kjøretøy og ca. 12 minutter for personbiler
  • Ny Røldalstunnel blir ca. 12,4 km og skal erstatte dagens Røldalstunnel og Seljestadtunnelen samt de bratte stigningene i Håradalen
  • Ny Røldalstunnel vil ha en tilnærmet flat helning
  • Det vil bli etablert en ny og stor kolonneoppstilling på Liamyrane
Annonse
Annonse

Les også

Annonse