Alle elementer på E8 Ramfjordbroa er nå montert. Perfekte værforhold, god planlegging og dyktige fagfolk får æren for det hele foregikk helt uten problemer.
I 10 av 12 dager har havet i Ramfjord ligget som et speil, nesten uten et vindpust. Mens en lav høstsol har forgylt det tidkrevende og svintunge broarbeidet. Mandag 22. september kl. 12 ble det siste elementet lirket på plass og forankret. Det møysommelige presisjonsarbeidet har gått helt som planlagt uten problemer av noe art. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vi har vært «tjyvheldig»! uttaler byggeleder i Statens vegvesen, Vidar Abrahamsen.
– Vi må også berømme Metrostav Norge AS for en meget godt gjennomført operasjon. Det har vært fantastisk artig å se broa vokse og ta form dag for dag, og at alle delene har passet inn som hånd i hanske, sier han.

Statens vegvesen)
Rask montering
Dårlig seilvær og problemer med slepebåt forsinket slepet med de sju stålelementene opp til Tromsø. Men torsdag 11. september ble det første elementet heist på plass av det nederlandske kranskipet Hebo Lift 10. De lengste er 135 meter lange og veider 920 tonn hver. Totalvekten på løftet, med sjakler, stropper og dekkeforskaling med mer, er på hele 1010 tonn.
Prosjektleder i Metrostav Norge AS, Matěj Novotný, takker for rosen og skryter av sine samarbeidspartnere.
– Vi har utført arbeidet sammen med underleverandørene Metrostav DIZ og HEBO. Arbeidet har blitt utført raskere enn planlagt, dette gikk veldig bra.

Kronen på verket
– Selv om det bare var 76 meter langt og halve vekta av de største elementene, er det som å sette kronene på verket, sier Abrahamsen.
Nå skal alle delene sveises sammen og det skal monteres sammenhengende forskaling. I den armeres og støpes betongdekket som skal bære trafikken over broa.

Tsjekkisk/Polsk
Stålkassene er først produsert i mindre deler i Tsjekkia. I vinter ble de fraktet til Szczecin i Polen og satt sammen til de sju seksjonene som nå er løftet på plass.
Ramfjordbroa blir 870 meter lang er en viktig del av veiprosjektet E8 Sørbotn-Laukslett til 3,5 milliarder kroner. Det skal bygges 10 kilometer vei med åtte andre mindre broer og kulverter, samt en reinovergang. Statens vegvesen er utbygger og byggearbeidene utføres av arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS.
Den nye veien åpner sommeren 2027.