Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: – Dette er en dag mange har sett frem til.

– Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien.

I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, under åpningen fredag 6. juni.

Annonse

Statsråden trakk frem prosjektet som eksempel på hva man får til når det satses langsiktig, og når man samarbeider – lokalt og nasjonalt.

– Dette er en dag mange har sett frem til. En ny vei er ikke bare asfalt og betong – den er et løfte om en tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig fremtid. Allerede tidligere denne uken ble veien åpnet for trafikk, og jeg er glad dere ikke ventet på meg med å sette biler på veien. Prosjektet ble ferdigstilt tre måneder før tiden – det er en bragd i seg selv, uttalte Nygård.

Milliardbesparelse

Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland, sier prosjektet har hatt suksess på mange arenaer. Spesielt bra leverer prosjektet på kostnader og tid.

– Jeg er på Nye Veiers vegne stolt over å kunne kunngjøre at dette prosjektet er fullført med en kostnadsbesparelse på mer enn 18 prosent i forhold til nullestimatet, hvilket utgjør mer enn tusen millioner kroner. Denne milliardbesparelsen blir brukt til å skape enda mer trafikksikker vei, sier Aanesland.

Les også: Ny E39 gjennom Lyngdal åpner for trafikk

Lærlinger

Nye Veier stilte ambisiøse krav til lærlingeandelen på prosjektet, den skulle være minst sju prosent av arbeidsstyrken.

– Det er viktig for rekruttering og utvikling av bransjen. Totalentreprenøren i Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland har svart godt ut på lærlinger, og faktisk levert over kravet, sier Aanesland.

Gjennom prosjektets anleggsperiode har mer enn 120 personer hatt lærlingplass.

Les også: Nye Veier valgte Stangeland og Implenia til E39 Lyngdal

Ringvirkninger

Samtidig har entreprenøren vært opptatt av å bidra til lokale ringvirkninger. Det er et stort antall lokale og regionale firma av alle størrelser som har levert varer og tjenester inn i prosjektet.

– Det gir store ringvirkninger i anleggsperioden, men de største ser man etter at veien er bygget, når landsdelen knyttes enda tettere sammen som felles bo og arbeidsmarked, sier Aanesland.

I dette prosjektet har Nye Veier sammen med mange gode samarbeidspartnere våget å tenke nytt og stilte veianlegget som innovasjonsarena, i den hensikt å finne gode løsninger til beste for bransje, miljø og mest mulig trafikksikker vei for pengene, ifølge en pressemelding fra Nye Veier.

– Vi ser at søkelys på det som er bra for miljøet, ofte også er bra for økonomien i prosjektet. Det gir gevinster i form av redusert klimagassutslipp, arealbeslag og kostnad. I sum gir det mer vei for pengene, og mindre belastning på naturen, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.

Kvellandsbrua er 305 meter lang og den høyeste i Agder med sine 70 meter over elva Lygna. Bildet er fra mai i år. (Foto: Nye Veier)

Kvellandsbrua er 305 meter lang og den høyeste i Agder med sine 70 meter over elva Lygna. Bildet er fra mai i år. (Foto: Nye Veier)