Finansieringen av Fellesprosjektet Arna–Stanghelle er godkjent av Stortinget. Prosjektet omfatter bygging av totalt 80 km tunneler, fordelt på tre nye veitunneler på E16 og to nye tunneler for dobbeltsporet jernbane, samt transport- og atkomsttunneler og rømningstunneler.
– Å få tilslutning til finansieringen av Fellesprosjektet Arna–Stanghelle i Stortinget er et viktig steg for å komme i gang. Dette er et prosjekt med stor betydning for å få en tryggere og raskere forbindelse mellom øst og vest i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Det er ventet at den første store tunnelkontrakten for bygging av transport- og atkomsttunneler kan komme på plass og få anleggsstart i løpet av 2026.
Forventet ferdigstillelse 2039
Kostnadsrammen er 41,182 milliarder kroner i 2025-verdi, inkludert et bompengebidrag på 4,215 milliarder. Byggetiden er anslått til 12–14 år. Hele veistrekningen på E16 er forventet åpnet i 2038, mens hele den dobbeltsporede jernbanestrekningen er ventet åpnet i 2039.
Historisk milepæl
– Dette er en stor dag for alle som har jobbet for ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik.
Strekningen er svært utsatt for ras både på vei og bane, og det har vært flere alvorlige ulykker på E16 der mange liv har gått tapt.
– Fellesprosjektet Arna–Stanghelle vil gi en tryggere og mer forutsigbar hverdag for reisende på vei og bane, sier utbyggingsdirektør i Bane NOR, Bettina Sandvin.

Kartet viser traseen for vei og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Kart: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle)
Dette skjer nå
Prosjektorganisasjonen er rigget og klar for anleggsstart. Prosjektering av de forberedende entreprisene er ferdig, og det er lagt frem anleggsstrøm til de fremtidige anleggsområdene.
I mai i år startet arbeidet med å sikre de framtidige anleggsområdene. En stor rådgivningskontrakt for prosjektering av hovedentreprisene for vei og bane er også ute i markedet, med frist 5. juni.
Spesialutviklede løsninger
Prosjektet inkluderer felles løsninger for rømning mellom vei og bane. Anleggstunneler og sjakter skal brukes til anleggsarbeid og deponering av tunnelstein i Sørfjorden.
Viktig strekning
Nesten uansett hvilken vei man kjører mellom Bergen og Østlandet, vil trafikantene kjøre langs denne strekningen. Person- og godstogene på Bergensbanen utgjør en av landets viktigste jernbanestrekninger for både person- og godstransport. Ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle bidrar til en tryggere og enklere reisehverdag for svært mange, og økt konkurranseevne for næringslivet.