Norskbygget og tilpasset Unimog

Løselige samtaler på en messe førte til samarbeid, utvikling og produksjon av spesialtilpasset dumperkasse og dumperhenger til Unimog. Etter en litt tung start som endte i konkurs, er det igjen mulig å få helnorsk dumperpåbygg og -henger til det tyske spesialkjøretøyet.

Det var under Vei og Anlegg i 2022 at Espen Berger hos Normog, som er den norske forhandleren av Unimog, og Ståle Rennemo, i det som den gang het Norwegian Trailer System – nå Trailer Systems – knyttet kontakt, og begynte planleggingen om å utvikle dumperpåbygg og -henger til Unimog.

Les også: Skal bygge nye tilhengere i Trøndelag

Annonse
Dumperhengeren TOR 15T50 (Unimog edition) har et volum på 9,8 m3 og kan lastes til totalvekt 21 000 kg. (Foto: Njål Hagen)

Dumperhengeren TOR 15T50 (Unimog edition) har et volum på 9,8 m3 og kan lastes til totalvekt 21 000 kg. (Foto: Njål Hagen)

Konkurs og oppstart

– Det hele startet med en forespørsel fra en av våre kunder. Denne kjøpte et chassis og ønsket å bruke en lokal påbygger, som viste seg å være Norwegian Trailer System i Verdal, sier Espen Berger.

To år senere, på årets Vei og Anlegg, ble det vist frem for første gang, og det var mange som viste interesse.

– Da messa stengte dørene hadde vi hatt såpass mange forespørsler at jeg like godt bestilte fem påbygg, forklarte han noen uker etter messa.

Annonse

Vi møttes på Aurskog, ikke langt fra lokalene til Normog, for å ta bilder til artikkelen. Men før vi rakk å få artikkelen ferdig til sommernummeret av Anleggsmaskinen, kom meldingen om at Norwegian Trailer System hadde gått konkurs.

Etter litt restrukturering av eierforholdet, hvor noen gikk ut og andre kom til, startet de opp igjen produksjonen i sommer. Nå under navnet Trailer Systems AS.

– Vi er på samme sted som tidligere, og to tidligere eiere er også med videre. Vi fortsetter også det gode samarbeidet med Normog, sa daglig leder Morten Okkenhaug Haug, da vi pratet med han på telefonen i slutten av juni.

Han forklarte at produksjonen av TOR-henger og dumperkasser til Unimog fortsetter som planlagt, og at de satser videre inn mot lastebilbransjen.

Vekselpåbygg

Normog er også først ut med å bestille dumperkasse med vekselpåbygg. Det vil si at dumperkassa tas av på vinteren og saltsprederen settes i festene til dumperkassa. Dette for å øke nyttelasten vinterstid. Espen Berger forteller at han har stor tro på prosjektet.

– Dette skal også bygges på storebroren Mercedes Benz Arocs. Lastebilen skal også utstyres med ny og spennende brøytehydraulikk i tillegg til anleggshydraulikken. Den første prototypen er bestilt av O. Nørstebø & Sønn AS, en trofast Unimogkunde som har fulgt oss i alle år, sier Berger.

Les også: Traktorhenger med sikkerhetsfunksjoner

Mr. Unimog, Espen Berger hos Normog, er veldig fornøyd med samarbeidet med Trailer Systems. (Foto: Njål Hagen)

Mr. Unimog, Espen Berger hos Normog, er veldig fornøyd med samarbeidet med Trailer Systems. (Foto: Njål Hagen)

Lett og solid

Dumperkassen til Unimog kommer i to versjoner, for kort og lang utgave, og er produsert i Hardox 500 TUF, et meget slitesterkt stål. Dette gjør at kassa kan produseres lettere, men like fullt være kraftig nok til å tåle hard bruk. Den lille kassa veier kun 1100 kilo, mens den store veier 1300 kilo.

Det er kraftige surrefester i kassa, slik at maskiner og utstyr kan sikres forsvarlig. I tillegg er det hurtigkoblinger på tippsylinderen slik at kassa enkelt kan demonteres om kjøretøyet skal benyttes til annet formål, for eksempel til vinterdrift.

For å matche dumperkassa til Unimogen, er også en TOR-henger blitt modifisert for å passe inn i kombinasjonen. Dette er en tilhenger som er bygd for trygg og god bruk, og som vi har skrevet om tidligere (nr.9-2023). Blant annet har den innebygd ryggesensorer med automatisk brems, dekkovervåkning og den er har senterramme, som gir god stabilitet både under kjøring og tipping.

– Hengeren er bygd for Unimog og leveres for bruk i hastigheter opptil 65 eller 90 km/t. Med dumperkasse på Unimogen og TOR-henger er dette en uslåelig kombo, sier Espen Berger – Mr. Unimog.

Unimog U-535 lang T1b (traktor) 80 km/t:

Akselavstand: 3900mm

Totalvekt:           16 500 kg (7500 kg foran, 9500 kg bak)

Egenvekt:           8600 kg (inkl. dumperkasse)

Nyttelast:          7800 kg

Motor:                 OM 936, R6, 7,7L, Euro 6, 354hk/260kW,1400 Nm

Dekk/felg:          Michelin XZL 445/65 R 22,5, 14’’ felg

CTI Innvendig dekktrykkskontroll øke og minske dekktrykk fra førerplass

Mekanisk sperre på alle hjul

Hydrostatisk tilleggsgirkasse for trinnløs kjøring opp til 50 km/t

Front-PTO

LS-hydraulikk 4-cellet separat forbrukerkontroll og snøplogavlastning

Vario Power 2 åpne justerbare oljekretser 125 liter/min maks 280 bar

K80 tilhengerfeste

1400 timers serviceintervall

5 års garanti eller 7500 timer

 

Tor UMDL dumpkasse:

Innvendig mål: L3534mm, B2178mm, H700mm

Volum: 5,4 m3

Vekt:1300 kg

Hardox 500 TUF

Hydraulisk baklem med høy sprelem

Inn- og utvendige surrefester

 

TOR 15T50 / Unimog edition:

Kassemål: L4800mm, B2400mm, H850mm

Volum: 9,8 m3

Høyde på planet:1250mm

Total lengde/bredde/høyde: 6750mm/2530mm/2380

Totalvekt: 21000 kg

Egenvekt: 5300 kg

Teknisk lasteevne:15 700 kg

50 km/t (kan leveres i høyhastighet)

Hardox 500 TUF