Traktorhenger med sikkerhetsfunksjoner

Norwegian Trailer System utvikler og bygger dumperhengere til traktor for bruk i landbruk- og entreprenørmarkedet under merkenavnet TOR. Nå har selskapet lansert flere funksjoner som skal gjøre livet som traktorfører tryggere.

TOR dumperhengere, som produseres i Verdal og selges gjennom Felleskjøpet, kan nå utstyres med elektroniske sikkerhetsfunksjoner som sikrer både fører, traktor og henger, og omgivelsene.

Dumperhengerne leveres i fire modeller, 15T40, 15T50, 12T40 og 20T60 (første tall er nyttelast, andre er hastighet), har senterramme, som gir god stabilitet både under kjøring og tipping, og dumperkasse i høyfast stål (Hardox 500).

Annonse
Ståle Rennemo, salgssjef hos Norwegian Trailer System, foran den svarte 15T50H-hengeren (15 tonn nyttelast og 50 km/t). I bakgrunnen står modellen 12T40. (Foto: Njål Hagen)

Ståle Rennemo, salgssjef hos Norwegian Trailer System, foran den svarte 15T50H-hengeren (15 tonn nyttelast og 50 km/t). I bakgrunnen står modellen 12T40. (Foto: Njål Hagen)

Hentet fra lastebil

Norwegian Trailer System eies blant annet av Vangs (T. N. Vangs Mekaniske Verksted) som bygger tilhengere og bilpåbygg til spesial- og tungtransport, og DUUN, produsent av traktorredskap som blant annet snøfresere, gjødselpumper, sandstrøere og skjær.

– Vi startet med tankegang fra lastebil, ikke landbruk. Dette er en tilhenger designet for profesjonelt anleggsbruk i heldagskjøring og mange tusen timer driftstid i året, sier Ståle Rennemo, salgssjef hos Norwegian Trailer System.

Vi møtte han under Felleskjøpets arrangement på Grinstad gård i Rakkestad, i Østfold, i fjor høst. Her stilte han ut to modeller – 15T50H og 12T40.

Annonse

– TOR-hengerne er bygget som en fullblods lastebiltilhenger. Konstruksjonen med sentralramme gir høy vridnings- og tippstabilitet, og et gunstig forhold mellom styrke og vekt. Fronttippsylinderen sitter høyt og godt beskyttet i ramma, og gir mindre belastning på kasse og ramme i tipp. Alt av konstruksjon og komponenter er valgt for å holde, sier Rennemo.

TailGuard er sensorer innfelt bak på hengeren. Sensorene detekterer stillestående eller bevegende gjenstander og personer bak hengeren, og bremser hengeren (og traktoren) når disse kommer for nærme. (Foto: Njål Hagen)

TailGuard er sensorer innfelt bak på hengeren. Sensorene detekterer stillestående eller bevegende gjenstander og personer bak hengeren, og bremser hengeren (og traktoren) når disse kommer for nærme. (Foto: Njål Hagen)

Stanser traktor og henger

Den to-akslede 15T50H-hengeren er utstyrt med høye karmer, derav «H»-en i modellbetegnelsen, luftbremser med ABS og lastkjenning. Hengeren har sensorer i alle hjul, og kan kobles opp mot flåtestyringsprogram, samme system som på lastebiler.

Sikkerhetssystemene som kan leveres på flere av henger-modellene er TailGuard og OptiTire. TailGuard er sensorer montert bak på hengeren som detekterer stillestående eller bevegende gjenstander og personer bak hengeren. Når disse kommer for nærme, aktiveres bremsen på hengeren og tvinger traktoren til å stanse.

– TailGuard kan ettermonteres på alle våre 50 km/t-hengere, forteller Rennemo.

Overvåkning av dekktrykket er et annet system som er med på å gi sikker bruk av hengeren. OptiTire dekktrykksovervåking fungerer sammen med OptiLink smarttelefon-appen.

– Riktig dekktrykk er en viktig faktor for anleggs- og landbruksredskap. Med riktig dekktrykk oppnår man lavere driftskostnader, drivstoffbesparelse, reduserer CO2-utslipp, bidrar til å maksimere dekkenes levetid og reduserer havari og nedetid, sier Ståle Rennemo.