Seabrokers med på prosjekt i Italia

Mens norske friidrettsstjerner gjør det godt i EM i Roma, er Seabrokers i samme by for å bidra til rehabiliteringen av en gammel bro.

– Det er unektelig litt stas når våre gode venner i Italia etterspør vår fagkompetanse i arbeidet med å rehabilitere en eldre bro i Roma. Prosjektet har sågar fått besøk fra byens ordfører, og er viktig i forberedelsene til et oppkommende jubileum, sier Ketil Solvik-Olsen, daglig leder i Seabrokers Fundamentering, i en melding.

Jetgrunn-rigg under prøvepeling. (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Jetgrunn-rigg under prøvepeling. (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Norsk ekspertise

Seabrokers har bidratt med ekspertise og en jetpele-rigg i forbindelse med en jetpele-jobb i Roma.

Annonse

– Vi bidrar til å sette 40 jetpeler sammen med vår italienske partner Dolomiti Rocce. Det er faglig spennende på grunn av kombinasjonen komplekse grunnforhold og tekniske utfordringer rundt eksisterende byggverk. Samtidig er det veldig interessant fordi vi får oppleve hvordan denne typen prosjekt løses såpass langt unna vårt norske marked. Både vår jetpele-guru Lars Hoksrud og vår dyktige prosjektleder Håkon Ringstad har vært involvert i arbeidet. Det er jo kjekt når en av Romas største aviser lager artikkel med overskrift at det flys inn ekspertise fra Norge.

Lars Hoksrud på befaring (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Lars Hoksrud på befaring (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Bro fra 1800-tallet

Broen er fra 1860-tallet og var opprinnelig en jernbanebro sentralt i Roma. Den ble bygget i forbindelse med industriutvikling i byen, og kalles «industri broen».  I 1920 ble den renovert og tatt i bruk for biltrafikk.

For to år siden ble den rammet av en omfattende brann i en lastebil, men gjenåpnet kort tid etter. Nå skal den renoveres og oppgraderes.

Broen holdes oppe av den samme stålkonstruksjon som ble bygget i 1860, og Seabrokers bidrar til at fundamenteringen styrkes gjennom jetpeler rundt det opprinnelige stålfundamentet.

I arbeidet står riggen på broen, 22 meter over vannet for å lage jetpelene som skal nesten 40 meter ned i bakken. Da er det greit å vite hva man driver med.

Gammelt postkort med bilde av broen. (Foto: ukjent)

Gammelt postkort med bilde av broen. (Foto: ukjent)

Mest i Norge

Solvik-Olsen er godt fornøyd med at selskapets fagfolk bygger opp erfaring fra utlandet, men vektlegger at hovedfokus er på det norske markedet.

– Vi var nylig i Stockholm og gjorde en jobb i forbindelse med utbyggingen av metroen i byen, og nå er vi i Italia. Det er kjekt at våre folks kompetanse blir anerkjent gjennom oppdrag i utlandet, men Seabrokers skal primært betjene det norske markedet. Vi har for tiden parallell drift på tre ulike steder i Norge hvor jetpeler og injeksjon står på agendaen. Det vitner om at vi har truffet godt med å utvide satsingen på spesialløsninger. Oppkjøpet av Jetgrunn var en god løsning, og bidrar til at vi har høy kompetanse og kan prise oss svært konkurransedyktig. Det er ingen tvil om at Lars Hoksrud er en anerkjent ressurs i fagmiljøene, avslutter Solvik-Olsen.

Delegasjon fra Romas ordfører. Lars Hoksrud m/ gul hjelm. (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Delegasjon fra Romas ordfører. Lars Hoksrud m/ gul hjelm. (Foto: Seabrokers Dolomiti)

Seabrokers Fundamentering

Seabrokers Fundamentering har over tid utviklet seg til å være en av de store norske aktørene innen Fundamenteringsarbeid som spunting, boring og peling. De siste to årene har selskapet styrket satsingen ytterligere på energibrønner, jetpeling og horisontal boring. Seabrokers har hovedkontor på Forus, og avdelingskontor i Bamble, Oslo, Bergen og Trondheim. De siste årene har selskapet tatt til seg flere lærlinger og jobber aktivt med å skape møteplasser for motorinteressert ungdom.