Randklev bro er åpnet for trafikk igjen, etter at den ble ødelagt under uværet Hans i fjor. Nå kan endelig person- og godstogene kjøre som normalt igjen på hele Dovrebanen.
Siden broa ble ødelagt under uværet Hans i fjor, har det pågått intensivt arbeid for å få den opp igjen. Mandag kveld den 20. mai kunne det første godstoget kjøre over, før persontogene fulgte på tirsdag morgen.
Les også: Nærmer seg gjenåpning av Randklev bro
Samfunnskritisk viktig
– Dette er en dag mange har ventet på. Endelig kan vi åpne Dovrebanen for gjennomgående trafikk igjen, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR, i en pressemelding.
Dovrebanen er en viktig strekning for både gods- og persontrafikk.
– Dovrebanen er samfunnskritisk viktig fordi strekningen har kapasitet til å frakte store volum mat og andre nødvendige varer effektivt mellom Østlandet og Midt-Norge. Tog er også det mest klimavennlige og trafikksikre transportalternativet for både personer og gods, sier Eriksen.
Tåler mer ekstremvær
Det var i august 2023 at ekstremværet «Hans» herjet Gudbrandsdalen. Ekstremværet førte til jordskred, flom og oversvømmelser flere steder i landet, og elva Gudbrandsdalslågen gikk over sine bredder. De store vannmengdene i elva førte til at ett av brofundamentene til Randklev bro veltet, og dermed havnet to av broelementene i elva.
I tillegg til reparasjon av broelementene, har Bane NOR bygget et nytt fundament. Det nye fundamentet har en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving for å tåle mer ekstremvær på grunn av klimaendringer. Samtidig er det utført erosjonssikring av det andre brofundamentet.
– Vi har jobbet intensivt med å gjenåpne broforbindelsen så raskt som mulig. Dette prosjektet har hatt høyeste prioritet hos oss, sier Eriksen.
Usikrede planoverganger
Når togene igjen går over Randklev bro, vil det bli noen forandringer i togtrafikken, også andre steder i landet. Det blir mer trafikk på Dovrebanen, Raumabanen får tilbake godstrafikken, og trafikken på Rørosbanen går tilbake til slik den var før.
Det er flere usikrede planoverganger på Dovrebanen. Arbeidstog og godstog står ikke i rutetabellen. Husk derfor at det alltid kan komme et tog, og at det er viktig å alltid stoppe, se og lytte før du krysser en planovergang, oppfordrer Bane NOR i pressemeldingen.