Batterielektriske gruvemaskiner i rentvannstunnelen

Epiroc har levert flere batterielektriske maskiner til joint venture-selskapet AF Ghella for bruk i byggingen av ny vannforsyning i Oslo. Denne type maskiner har tidligere bare blitt brukt i gruveprosjekter og det er første gang Epirocs batterielektriske gruvemaskiner bidrar til nullutslipp i et anleggsprosjekt.

Siden mai 2023 har AF Ghella tatt i bruk flere av Epirocs BEV-masseforflytingsmaskiner med nullutslipp.

For øyeblikket er seks Minetruck MT42 SG-dumpere og en Scooptram ST14 SG-lastemaskin i drift på anlegget for bygging av ny vannforsyning i Oslo, som skal sikre en langsiktig, trygg og pålitelig drikkevannsforsyning for Norges hovedstad.

Annonse

Oslo kommune stiller strenge kontraktskrav til bruk av nullutslippsteknologi.

Les mer om ny vannforsyning til Oslo her.

Scooptram ST14 SG tar 14 tonn i skuffa. (Foto: Njål Hagen)

Scooptram ST14 SG tar 14 tonn i skuffa. (Foto: Njål Hagen)

Utskiftbare batterier

– AF Ghella valgte utstyr fra Epiroc av flere grunner. Vi har hatt et nært samarbeid med Epiroc i mange år, og AF Ghella kjenner både organisasjonen og produktene deres godt. Epiroc kunne levere utstyr på kort tid, noe som var spesielt viktig i dette prosjektet, sier Nils Ola Hoff, prosjektdirektør, AF Anlegg, i en pressemelding.

Annonse

Bortsett fra noen små oppstartsutfordringer, har utstyret fungert bra.

– Vi er veldig fornøyd med både utstyret og støtten fra Epiroc både i Norge og Sverige, sier Hoff.

Alle maskinene er utstyrt med utskiftbare batterier slik at maskinene kan opprettholde kontinuerlig drift. De fleste av batteriene eies av JV AF Ghella, og noen er leid gjennom konseptet BaaS «Battery as a Service».

Epirocs BEV-maskiner har utskiftbare batterier. Batteribytte gjøres i underkant av 10 minutter ved bruk av traverskran. (Foto: Njål Hagen)

Epirocs BEV-maskiner har utskiftbare batterier. Batteribytte gjøres i underkant av 10 minutter ved bruk av traverskran. (Foto: Njål Hagen)

Betydelige fordeler

Epirocs batterielektriske maskiner er i utgangspunktet bygget for bruk innen gruvedrift, og det skal være første gang disse maskinene brukes i et infrastrukturprosjekt.

– Våre BEV-maskiner gir betydelige fordeler som reduserte utslipp, lavere støy, mindre varme og vibrasjoner, og økt produktivitet i forhold til dieseldrevne maskiner, sier Rolf Blomberg, markedssjef for underjord i Epiroc.

Ferdig i 2027

AF Ghella er et joint venture mellom entreprenørselskapene AF Gruppen fra Norge og Ghella fra Italia, opprettet for dette prosjektet. JV AF Ghella har også benyttet Epiroc tunnelrigger siden starten av prosjektet.

Anleggsprosjektet startet i 2022 og skal være ferdigstilt i 2027.