Nord-Europas første hjulgående el-mobilkran

– Det er ingen grunn til å ha illeluktende, bråkete kraner lenger. Arbeiderne kan kose seg med matpakka rundt denne krana. Det sa en stolt daglig leder i Asle Skoveng Kranservice, Lars Christian Steen, under avdukingen av deres nye Liebherr LTC 1050-3.1e.

Asle Skoveng Kranservice holder til på Skedsmokorset i Lillestrøm kommune, og det var nettopp i Lillestrøm selve avdukingen av den nye krana fant sted i november. Nærmere bestemt utenfor Nova Spektrum (tidligere Norges Varemesse). Der var det selveste ordføreren i Lillestrøm, Kjartan Berland, som fikk æren av å være offisiell snorklipper.

Nord-Europas første elektriske mobilkran på hjul ble avduket i Lillestrøm i midten av november. Her løftes et 50-tonns lodd lekende lett – og det hele foregikk uten motodur, vibrasjoner elle eksos. (Foto: Runar F. Daler)

Nord-Europas første elektriske mobilkran på hjul ble avduket i Lillestrøm i midten av november. Her løftes et 50-tonns lodd lekende lett – og det hele foregikk uten motodur, vibrasjoner eller eksos. (Foto: Runar F. Daler)

Fantastisk moro!

– Gratulerer så mye til Asle Skoveng Kranservice! Som ordfører er jeg stolt over at vi har et lokalt næringsliv som blir representert her ved Skoveng, som er fremme i skoene og tar det viktige løftet ved å sikre reduksjon av klimagassutslipp på bygge- og anleggsplassene. Det at vi nå skal få gleden av å introdusere og avduke Nord-Europas første elektriske mobilkran på hjul, er fantastisk moro! Og det er veldig artig at det blir lagt hit til Lillestrøm, landets niende største kommune, med 93 000 innbyggere, hvor vi satser på et variert og godt næringsliv, sa han til en applauderende forsamling.

Annonse
Ordfører i Lillestrøm, Kjartan Berland (H), fikk æren å være offisiell snorklipper. (Foto: Runar F. Daler)

Ordfører i Lillestrøm, Kjartan Berland (H), fikk æren av å være offisiell snorklipper. (Foto: Runar F. Daler)

Bestilte fem stykker

Daglig leder i Skoveng, Lars Christian Steen, la ikke skjul på at det har vært en lang og krevende prosess som har ledet fram til den historiske avdukingen.

– Vi presenterer en ganske stor nyhet i bransjen her i dag. Ikke bare er dette Nord-Europas første hjulgående elektriske mobilkran; det er også den første i verden i kommersiell drift. Denne maskinen har vi lånt i dag fra byggherre Oslo kommune, for den gikk rett ut på jobb der etter avsluttende opplæring. Og den skal bli værende der i mange måneder, fortalte han.

– Vi har sett frem til denne dagen helt siden 2019, da vi begynte å tenke på hvordan vår bransje skal omstille seg til det grønne skiftet, sa daglig leder i Asle Skoveng Kranservice, Lars Christian Steen, under seansen. (Foto: Runar F. Daler)

– Vi har sett frem til denne dagen helt siden 2019, da vi begynte å tenke på hvordan vår bransje skal omstille seg til det grønne skiftet, sa daglig leder i Asle Skoveng Kranservice, Lars Christian Steen, under seansen. (Foto: Runar F. Daler)

– Vi har sett frem til denne dagen helt siden 2019, da vi begynte å tenke på hvordan vår bransje skal omstille seg til det grønne skiftet. Og ikke minst hvordan en bedrift av vår beskjedne størrelse kan påvirke de store produsentene, som Liebherr-konsernet, som omsetter for milliarder av euro. Men vi tok sjansen, banket på døra, ble tatt godt imot, og der har vi vært pågående som en klegg i fire år, fortsatte han.

– For to år siden signerte vi, som første aktør i verden, en kontrakt på fem slike maskiner som denne dere ser her i dag. Og vi er stolte over at vi har vært med på utviklingen av denne maskinen. Jeg vil takke Tommy Borgring fra Liebherr som har vist tålmodighet med noen irriterende karer fra Lillestrøm, og for et veldig godt samarbeid gjennom hele prosessen, sa Steen, før han overlot ordet til nettopp Borgring, som er salgsansvarlig for tyske Liebherr i Skandinavia og Baltikum.

Spesielt for det skandinaviske markedet

– Some years ago, I had a dream. Today the dream is reality, startet salgssjefen på engelsk, før han fortsatte på norsk. Han har nemlig bodd i Norge og Lillestrøm i syv år.

– Det har vært en lang reise. Vi har kjempa for denne kranen i mange år. Skoveng hadde tro på Liebherr og krankonseptet vårt, og de kjøpte ikke bare én, men fem slike kraner. Det er vi stolte av. Jeg er veldig lykkelig for at denne kranen er spesielt bygget for det skandinaviske markedet. På fabrikken kaller de den faktisk for «Tommys kran», smilte Borgring fornøyd, før han overleverte den symbolske nøkkelen til daglig leder Lars Christian Steen og styreleder Leif Petter Haagestad i Skoveng.

Fra venstre: Leif Petter Haagestad (styreleder Asle Skoveng Kranservice), Marit Haagestad (gudmor for kranen og mor til styreleder), Kjartan Berland (ordfører Lillestrøm kommune), Siv Hege Barstad (mobilkransjåfør), Tommy Borgring (salgsansvarlig for Liebherr i Skandinavia og Baltikum) og Lars Christian Steen (daglig leder Asle Skoveng Kranservice). (Foto: Runar F. Daler)

Fra venstre: Leif Petter Haagestad (styreleder Asle Skoveng Kranservice), Marit Haagestad (gudmor for kranen og mor til styreleder), Kjartan Berland (ordfører Lillestrøm kommune), Siv Hege Barstad (mobilkransjåfør), Tommy Borgring (salgsansvarlig for Liebherr i Skandinavia og Baltikum) og Lars Christian Steen (daglig leder Asle Skoveng Kranservice). (Foto: Runar F. Daler)

Bransjen kommer etter

– Vi har tatt de politiske føringene på alvor, og vi ønsker å differensiere oss og bli enda mer attraktive overfor våre kunder. Samtidig tillater vi oss å ha store forventinger til offentlige byggherrer; at de følger opp slik at denne satsingen blir en suksess. Det er mange som følger med på dette, både lokalt, regionalt og internasjonalt, og hvis vi lykkes, så kommer bransjen etter, både her og i utlandet. Nå er det er ingen grunn til å ha illeluktende, bråkete kraner lenger, slo daglig leder Lars Christian Steen fornøyd fast.

Deretter foretok Lillestrøm-ordfører Kjartan Berland den offisielle snorklippingen og døpte kranen «Marit». Gudmor Marit Haagestad (moren til Skovengs styreleder Leif Petter Haagestad) var selvsagt også på plass. Til slutt fikk forsamlingen se mobilkransjåfør Siv Hege Barstad demonstrere det nye elektriske gliset, da hun lekende lett løftet opp et 50-tonns lodd – og det hele foregikk uten motodur, vibrasjoner elle eksos.

– Dette som er fremtiden

Liebherr LTC 1050-3.1e er en 50-tonns elektrisk hjulgående mobilkran, med kranrekkevidde på 49 meter og hev- og senkbar hytte. Den jobber elektrisk ved 63A/400 V (via kabel), og skal ifølge Skoveng spare miljøet for hele 20 tonn Co2 per år sammenlignet med en konvensjonell mobilkran.

– Men hva med prisen?

– Den koster ca. 30 prosent mer i innkjøp, noe som betyr ca. 10 millioner kroner per stykk, med dagens valutakurser. Det er jo en stor investering og vi har tatt en risiko, men vi håper og tror det vil vise seg å være et smart grep, sier Lars Christian Steen til Anleggsmaskinen.

– I tillegg til denne maskinen får vi to til senere i år, og ytterligere to i første kvartal 2024. Og det er behov i markedet for langt flere. Vi har også sikret oss retten til neste steg av Liebherr-maskiner, nemlig 70-tonnskraner av samme typen. Det var mange som lo av oss da vi begynte med dette, men nå har vi altså Nord-Europas første kran av denne typen. Det er jo dette som er fremtiden, avslutter han.