Grønne teleskoplastere med lang historie

Italienske Merlo har vært på det norske markedet i mange år, og i 2022 overtok Hymax AS agenturet. På Vei og Anlegg i mai samme år viste de for første gang frem den batterielektriske e-Worker 25.5.

I forbindelse med overtakelsen av Merlo-agenturet i 2022 uttalte Glenn Mellegaard, daglig leder i Hymax, at Merlo-produktene passer godt inn sammen med selskapets eksisterende maskinagenturer. Hymax har fra før minigravere fra Kubota, kompakte hjullastere fra Giant og kompakte dumpere fra Ausa, og de leverer et stort antall maskiner til utleiebransjen.

Tidligere i høst tok daglig leder Mellegaard og produktsjef Torgeir Nustadhaugen, med representanter fra to av Norges største utleieselskaper til Italia for å se nærmere på produksjonen av de grønne Merlo-maskinene.

Annonse
Fra venstre: Jone Ølberg, Naboen, Paolo Merlo, Glenn Mellegaard, Hymax, Torgeir Nustadhaugen, Hymax, Kjell Sæther, Rental Group Ekspert, og Massimo Biei, Merlo. (Foto: Njål Hagen)

Fra venstre: Jone Ølberg, Naboen, Paolo Merlo, Glenn Mellegaard, Hymax, Torgeir Nustadhaugen, Hymax, Kjell Sæther, Rental Group Ekspert, og Massimo Biei, Merlo. (Foto: Njål Hagen)

Tredje generasjon

MERLO S.p.A. Industria Metalmeccanica holder til i Cuneo i Piemonte, ca. 100 kilometer sør for Torino. Her har selskapet kontorer, produksjonslokaler og demoområde.

Det hele startet omtrent der dagens fabrikk ligger. I 1911 åpnet Giuseppe Amilcare Merlo et verksted på 250 kvadratmeter. Her produserte han blant annet reservedeler til utenlandske maskiner. I dag ledes selskapet av Paolo Merlo, president og CEO. Han er barnebarn av grunnleggeren. Fabrikken har vokst fra 250 kvm til 330 000 kvm, og totalt har selskapet 1600 ansatte. Ved fabrikken i Cuneo jobber det 1450 personer, og de produserte 7200 maskiner i 2021.

– I år er målet 8700 maskiner og vi skal produsere 10 000 årlig innen to-tre år, sier Paolo Merlo.

For å få til dette skal de utvide produksjonslokalene. De har allerede kjøpt ut flere nabobygg og lagt om en offentlig vei for å få nok plass.

– Prosessen med utbyggingen startet i 2020 og utvidelsen av produksjonslokalene skal være ferdig i 2026, sier han.

Glenn Mellegaard, daglig leder i Hymax, følger med når Jone Ølberg (t.v.), ansvarlig for forretningsutvikling og flåtestyring hos Naboen, og Kjell Sæther, forretningsutvikler i Rental Group Ekspert, får på seg sikkerhetsutstyr før de skal opp i kurven som skal ta dem 35 meter til værs. (Foto: Njål Hagen)

Glenn Mellegaard, daglig leder i Hymax, følger med når Jone Ølberg (t.v.), ansvarlig for forretningsutvikling og flåtestyring hos Naboen, og Kjell Sæther, forretningsutvikler i Rental Group Ekspert, får på seg sikkerhetsutstyr før de skal opp i kurven som skal ta dem 35 meter til værs. (Foto: Njål Hagen)

Produserer nesten alt selv

Det er ingen tvil om at de trenger mer plass for å nå målet om 10 000 produserte maskiner per år. Merlo forteller nemlig at nesten 90 prosent av alle komponentene til maskinene produseres ved fabrikken. Alt av chassis, akslinger, førerhytter, bommer, sylindrer og mye, mye mer produseres av Merlos egne ansatte, og i 2022 gikk det med 58 000 tonn med stål.

I 2021 ble det produsert 7200 maskiner ved Merlos fabrikk i Cuneo. Målet for 2023 er 8700 maskiner, og i løpet av 2-3 år skal det produseres 10 000 maskiner årlig ved fabrikken. (Foto: Merlo)

I 2021 ble det produsert 7200 maskiner ved Merlos fabrikk i Cuneo. Målet for 2023 er 8700 maskiner, og i løpet av 2-3 år skal det produseres 10 000 maskiner årlig ved fabrikken. (Foto: Merlo)

– Det var ikke Merlo som fant opp teleskoplasteren, men vi er et selskap som stadig utvikler og forbedrer denne typen maskiner. Blant annet har vi stort fokus på førerens sikkerhet og komfort, sier Merlo.

Han forteller at de har gjort seg noen interessante erfaringer med elektriske maskiner og de nordiske landene.

– Det som skjer i Norge og de andre nordiske landene med elektriske maskiner, kommer senere til resten av markedet.

– Vi skal fortsette å være en leverandør til små og mellomstore selskaper, og vi skal være en betydelig leverandør til utleieselskapene i vårt segment. Målet er fortsatt å være blant de tre største leverandørene av denne typen maskiner til markedet, sier Paolo Merlo.

Torgeir Nustadhaugen, produktsjef i Hymax, prøvekjører Merlo TF 27.6. Den er blant de minste teleskoplasterne og har 2,7 tonns løftekapasitet og 6 meters løftehøyde. (Foto: Njål Hagen)

Torgeir Nustadhaugen, produktsjef i Hymax, prøvekjører Merlo TF 27.6. Den er blant de minste teleskoplasterne og har 2,7 tonns løftekapasitet og 6 meters løftehøyde. (Foto: Njål Hagen)

Jone Ølberg prøvekjører Roto 50.35 som han nettopp har vært med opp i kurven til maks løftehøyde på 35 meter. Torgeir Nustadhaugen, produktsjef i Hymax, følger med. (Foto: Njål Hagen)

Jone Ølberg prøvekjører Roto 50.35 som han nettopp har vært med opp i kurven til maks løftehøyde på 35 meter. Torgeir Nustadhaugen, produktsjef i Hymax, følger med. (Foto: Njål Hagen)

e-Worker 25,5-90 ble lansert i 2020, men kom først på markedet i 2022. Den har løftekapasitet på 2,5 tonn, 5 meters løftehøyde og 8 timers driftstid. (Foto: Njål Hagen)

e-Worker 25,5-90 ble lansert i 2020, men kom først på markedet i 2022. Den har løftekapasitet på 2,5 tonn, 5 meters løftehøyde og 8 timers driftstid. (Foto: Njål Hagen)

Merlos første teleskoplaster SM30 ble lansert i 1981. Den har avrundet førerhus med buede vinduer, sideforskyvning for teleskopbommen, hydrostatisk overføring med permanent firehjulsdrift. (Foto: Njål Hagen)

Merlos første teleskoplaster SM30 ble lansert i 1981. Den har avrundet førerhus med buede vinduer, sideforskyvning for teleskopbommen, hydrostatisk overføring med permanent firehjulsdrift. (Foto: Njål Hagen)

Merlo:

    • 1911: Giuseppe Amilcare Merlo etablerer jernverksted/smie i Cuneo.
    • 1964: Amilcare, sønn av Giuseppe endrer Merlo til maskinproduksjon og åpner en produksjonsfabrikk på 40 000 m2, som ble starten på det vi kan se i dag. Første produktet var knekkstyrte små hjulgående dumpere.
    • 1970: Merlo lanserer sin første gaffeltruck med firehjulsstyring – CEM, Merlo Off-Road.
    • 1981: Første teleskoplaster, SM30-modellen. Den har avrundet førerhus med buede vinduer, sideforskyvning for teleskopbommen, hydrostatisk overføring med permanent firehjulsdrift.
    • 1987: Lanseres Panoramic XS, den første teleskoplasteren i verden med en sidemontert motor og en lavthengende bom på baksiden av chassiset.
    • 1991: Lanseres ROTO 25.11 XS, den første teleskoplasteren med roterende tårn.
    • 1996: Lanseres Turbofarmer, de første spesialiserte håndteringsmaskinene for jordbruk.
    • 2015: Guinness verdensrekord for den lengste reisen fullført med en teleslaster – 4296 km, fra Italia til Finland, utført av Leo Terguieff med en P25.6 Merlo.
    • Teleskoplastere i sju hovedkategorier (inkludert den batterielektriske) med løftekapasitet fra 2,5 til 12 tonn, bomlengder fra 5 til 35 meter og med motoreffekt fra 27 til 170 hk.
    • Totalt 160 forskjellige modell-konfigurasjoner.
    • Har syv avdelinger – Frankrike, Tyskland, England, Spania, Polen, Australia og USA, og et distribusjonsnettverk med over 50 importører og 800 forhandlere i totalt 80 land.