Sandvik Mining and Rock Solutions lanserer en ny og mer produktiv topphammerrigg. Dino DC420Ri har bredere undervogn for forbedret stabilitet, en kraftig Stage V-motor for lavere utslipp og stangskifter-karusell og ett-hulls automatikk for økt produktivitet.
Dino DC420Ri erstatter forgjengeren Dino DC410Ri, og ifølge Sandvik vil den nye boreriggen fortsatt ha en kraftig borhammer og det største dekningsområdet i sin klasse. I tillegg vil den nye Dino DC420Ri ha en bredere undervogn for forbedret stabilitet og en kraftig Stage V-motor for lavere utslipp, sammen med en stangskifter-karusell og ett-hulls automatikk for økt produktivitet.
Stort dekningsområde
Den utgående modellen, Dino DC410Ri, skal, ifølge Sandvik, være et populært valg for byentreprenører og andre som ser etter utmerket produktivitet og mobilitet i hullstørrelsesområdet 51–76 mm (2”–3”).
– Bomsystemet har det største dekningsområdet i denne boreriggkategorien, og den kraftige borhammeren 14 kW RD414 muliggjør boring med høy kapasitet. Oppgraderinger var imidlertid nødvendig for å sikre at det utprøvde konseptet forblir konkurransedyktig i årene som kommer, både når det gjelder produktivitet og bærekraft, skriver selskapet i en pressemelding.
Tre store oppgraderinger
Flere av nøkkelfunksjonene på Dino DC420Ri er helt nye. En Stage V-dieselmotor dekker nå myndighetskravene der lavutslipp er påkrevd. Undervognen er bredere og skal gi bedre stabilitet, som igjen forbedrer operatørsikkerheten i vanskelig terreng og på utfordrende arbeidsplasser.
Den tredje store oppgraderingen skal være selve boresystemet, som nå kan utstyres med en valgfri tre-stangs karusellkassett for å muliggjøre lengre hull, opp til en dybde på 14 meter.
Fremtidige oppgraderinger vil blant annet legge til muligheten for autoboring.
Ytterligere oppgraderinger
Ifølge Sandvik kan operatører av den nye maskinen glede seg over en ny syv-tommers berøringsskjerm, og et kontrollsystem og skjermer med samme utseende og følelse som Sandvik-boreriggene Commando DC130Ri og DC300Ri, og tilbyr en enhetlig brukeropplevelse, enkel opplæring og andre felles fordeler. Drillnavigasjonssystemet er oppdatert til TIMi-versjonen og de elektriske systemene har blitt redesignet for å forbedre den generelle robustheten og påliteligheten.
Sandvik opplyser om at salget av den nye Dino DC420Ri allerede har startet, med levering i slutten av 2022.
Nøkkeldata:
Anbefalt hulldiameter: | 51–76 mm (2”–3”) |
Borstål: | R32, T35, T38 |
Hydraulisk borhammer: | RD414, 14 kW |
Motor: | Volvo Penta TAD580VE 105 kW (Stage V) |
Spyleluft: | 3.5 m3/min, max. 8 bar |
Transport lengde: | 6.9 m |
Transport bredde: | 2.45 m |
Transport høyde: | 2.85 m |
Totalvekt: | ca. 11 000 kg |