På ti år har Statens vegvesen bygd og utbedret 72,3 kilometer på E16 i Valdres og over Filefjell. Godt samarbeid med Hæhre Entreprenør førte til åpning av den nye veistrekningen tre måneder før tiden.
Det var mange blide og fornøyde folk som deltok på åpningen av 5,4 kilometer lange E16 Kvamskleiva nylig. Den nye trygge snarveien gjennom rasfarlige Kvamskleiva, er 900 meter kortere enn gamleveien.
E16 over Filefjell er nesten aldri stengt om vinteren. Når andre fjelloverganger mellom øst og vest må stenge, kommer trafikken gjennom Valdres. Inn til fredag har det ofte ført til kø og kork når store lastebiler har kjørt seg fast i Kvamskleiva, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Tre måneder før tiden
E16 Kvamskleiva skulle etter planen åpne i februar 2023. Flere smarte grep, og godt samarbeid mellom veivesenet og Hæhre entreprenør er årsaken til at statssekretær Jakob Bjelland kunne skjære gjennom snora tre måneder tidligere, med en mer enn 700 år gammel antikvarisk stikkspade fra Valdres.
Ifølge meldingen lovet veivesenet og Hæhre for et år siden at veien kunne åpnes før vinteren 2022/2023. Det holdt akkurat. Neste uke kommer snøen og vinteren til Valdres. Et av grepene som ble gjort for å framskynde veiåpningen, var å stenge E16 for trafikk ei uke i juni. Slik fikk Hæhre bygd ferdig E16 og fylkesvei 2510 på østsiden av tunnelen i fred for trafikken.
Prosjekt uten konflikt
Veiprosjektene på E16 Kvamskleiva, E16 Bagn-Bjørgo og E16 Fønhus-Bagn er styrt av Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland. De skal alle være åpnet på og under budsjett, raskere enn planlagt. Mens byggeledere og prosjektledere har kommet og gått, har teknisk byggeleder Ola Viken, byggeleder veg Nikolai Øyhus og SHA-rådgiver Ann Kathrin Sveen vært med hele veien.
– Vi har vært opptatt av å oppføre oss som folk. Verre er det ikke, sier Nikolai Øyhus.
Enige om sluttoppgjør før åpning
Det gode veisamarbeidet gjennom flere år i Valdres har også blitt forsket på. Sånn sett skal det ikke ha vært noen overraskelse at veivesenet, i god før åpning, ble enige med Hæhre om sluttoppgjøret. Statssekretær Bjelland snakket også om det gode samarbeidet i Valdres.
– Dette har veivesenet og Hæhre fått til gjennom god planlegging, godt samarbeid og først og fremst masse vellykket arbeid, sa Bjelland
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik er også imponert over jobben som er gjort gjennom flere år i Valdres.
– Sammen med Hæhre leverer vi ny og trafikksikker vei tre måneder før tiden, billigere enn estimert. Vi får altså mer vei for pengene, sa Davik.
Blid ordfører
Ordfører Vidar Eltun var en annen blid kar i Kvamskleiva fredag. Eltun har presset på for å få ny vei i kommunen siden han ble ordfører i 2011. Ordføreren var raus med rosen til veivesenet, Hæhre og til flere lokale som gjorde opprør i forkant av at Stortinget vedtok utbygging i Kvamskleiva i 2018.
Veiene som er åpnet på E16 fra Sør-Aurdal og over Filefjell siden 2014:
- E16 Fønhus-Bagn (2014)
- E16 Varpe bru – Smedalsosen (2017)
- E16 Bagn – Bjørgo (2019)
- E16 Øye – Eidsbru (2020)
- E16 Turtnes – Øye (2022)
- E16 Kvamskleiva (2022)
- E16 Fagernes – Øylo (2023)