Hva med å besøke et museum i høstferien?

TS Museet på Tjelta har en unik samling med gamle traktorer, biler, motorsykler og lastebiler, pluss noen sykler og litt til. Totalt er det over 180 enheter i samlingen som alle er kjørbare, og bare noen minutters kjøretur unna kan du oppleve Stangelands Brøyt-samling.

TS Museet ble åpnet i 2004 av Trygve Stangeland. I 2015 ble museet utvidet og fikk ti porter slik at det ble enkelt å ta kjøretøyene ut og inn. Mai 2020 ble museet utvidet fra 1600 kvadratmeter med et påbygg på 215 kvadratmeter.

Totalt er nå museet på 1815 kvadratmeter og antas å være landets største private samling av veterankjøretøy, i alle fall som er i så god stand.

Annonse

En entusiastisk Olav Stangeland ønsket oss velkommen til Brøyt-samlingen ved Stangeland Maskins hovedkontor på Soma i Sandnes. (Foto: Njål Hagen)

Åpent hver dag

Selv om museet er bygget ut og er nærmere to mål stort, er det ikke mye ledig plass innenfor veggene. Her står kjøretøyene så tett at øynene ikke får et sekund pause på vandringen rundt i lokalene.

I det man kommer inn døren begynner en reise gjennom 100 års kjøretøyhistorie.

For øvrig lot vi oss imponere at det står åpent for alle (og gratis) mellom kl. 10 og 16 hver dag, og det er bare å gå rett inn å begynne å beundre. For dette er en imponerende samling av strøkne biler, motorsykler, mopeder, tråsykler, traktorer og lastebiler. De fleste ser ut til å være i samme, om ikke bedre stand, enn da dem var nye.

Skilt med informasjon er satt opp ved hvert kjøretøy. Noen har form av de rene stamtavler, og viser eierne gjennom årtiene og hva kjøretøyet har vært brukt til. I tillegg får man informasjon om produsenten og den utstilte modellens historie.

Det er en god samling med Brøyt som er utstilt, og alle er restaurert og i samme stand som da de var nye. (Foto: Njål Hagen)

Brøyt og litt til

Alle Brøyt-graverne i Stangeland samlingen er flyttet fra museet på Tjelta til Stangeland Maskins hovedkontor på Soma. En strekning som tar ca. sju minutter å kjøre med bil.

For å se Brøyt-samlingen må man henvende seg i resepsjonen på hverdager mellom kl. 07 og 15 for å avtale besøk.

Det var det vi gjorde under vårt besøk. Eller rettere sagt, vi kontaktet Olav Stangeland, gründer og konsernsjef i Stangeland Gruppen, for å spørre om vi kunne få se Brøyt-samlingen.

– Bare å komme så skal jeg vise dere rundt, sier en entusiastisk Olav Stangeland.

Noen minutter senere møter han oss i inngangspartiet ved Stangeland Maskins imponerende hovedkontor. Han leder oss gjennom lange korridorer, over gårdsplassen og inn i en bakenforliggende bygning.

– Jeg fikk ikke bygge mer hjemme på gården, så da bygget vi Brøyt-museet her på anlegget, sier Stangeland.

Her inne står det strøkne Brøyt-gravere på rekke og rad. Forresten, ikke bare Brøyt, det er gjort plass til et par Cat-dosere, D7 fra 1951 som ble brukt av det danske forsvaret på Grønland og en D4, en Cat 922 hjullaster, Volvo BM rammestyrt dumper, Kockums tipptruck, Ruston-Bucyrus wire-graver fra 1955 og flere maskinhengere, blant annet en Maur 860 med pendelboggi.

Den eldste Brøyt-graveren i samlingen. Brøyt 5K er fra 1956 og som alle andre maskinene i samlingen er den fullt fungerende. (Foto: Njål Hagen)

Én av 19

Det er spesielt en Brøyt Stangeland vil vise oss. I den ene enden av utstillingshallen står en Brøyt X4T som det bare ble produsert 19 eksemplarer av i årene 1972-1977. Maskinen på museet er produksjonsnummer ti og ble levert til kunden i 1975.

I 2020 fikk Stangeland kjøpt maskinen, som da ikke var i veldig god stand etter å ha tilbrakt et langt og stillestående liv utendørs. Straks maskinen var innenfor portene hos Stangeland, begynte restaureringen, og noen måneder senere beltet en «ny» Brøyt X4T inn porten på museet.

Olav Stangeland klatrer opp i førerhuset, vrir om nøkkelen og Brøyten starter med en gang. Dette er ikke unikt for denne maskinen, alle maskinene i samlingen er kjørbare og kan i teorien settes i arbeid.

Se video av Brøyt X4T her.

Det ble bare produsert 19 eksemplarer av Brøyt X4T i årene 1972-1977. Maskinen på museet er produksjonsnummer ti og ble levert til kunde i 1975, og ble kjøpt av Stangeland i 2020. (Foto: Njål Hagen)