Mesta vant hele ti store driftskontrakter i årets anbudssesong, noe som sørger for 3,1 milliarder kroner i omsetning. Ifølge egne tall skal Mesta være årets største aktør i antall vunnet kontrakter og omsetning i det norske drift- og vedlikeholdsmarkedet.
– I denne anbudssesongen oppnår vi et fantastisk resultat! Dette er takket være strålende innsats fra flere og gode synergier, men det er spesielt bra jobbet av kalkulasjonsgjengen. Dette er godt kalkulerte kontrakter som skal gi selskapet god inntjening mange år frem i tid, sier en svært fornøyd konserndirektør for Kontrakt og produksjonsinnsats, Rolf Dale, i en pressemelding.
Gode resultater
Ifølge Mesta gjør nye trender i anbudsmarkedet at kontraktene baserer seg mer på timespris enn tradisjonelle rundsummer, noe som skal gjøre det lettere for mindre aktører å delta i anbudsrundene. I tillegg skal det ha blitt en økning av flere mindre driftsoppdrag. Mesta opplyser at selskapet ønsket å gå for de aller største oppdragene.
– Å satse på de større kontraktene, har vist seg å være et godt valg for Mesta. Dette er også med å sikre lokale arbeidsplasser i et trygt og solid selskap fremover i tid, sier konserndirektør for Drift og vedlikehold, Kristin Folge.
Sikret historisk miljø- og bærekraftkontrakt
Tidligere i år klarte Mesta blant annet å sikre seg alle de tre utlyste kontraktene i Østfold. I tillegg landet Mesta oppdraget Gjøvik-Romerike, som skal være Norges første veidriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp var avgjørende i tildelingen.
– For å vinne Gjøvik-Romerike oppdraget var det helt avgjørende å ha en solid agenda på miljø og bærekraft, i tillegg til drift og åpningstid på veinettet. Her scoret vi fullt hus, og det kommer av at i Mesta er vi gode på kontrakter med miljø- og bærekraftsmål, forklarer Dale.
Klare for kontraktsoppstart
Nå nærmer det seg oppstart for kontraktene, og prosjektledere og arbeidslag er klare.
– Vi har strålende prosjektledere og team klare til å starte arbeidet på kontraktene og vi ser frem til gode samarbeid både med Statens vegvesen og de ulike fylkeskommunene, oppsummerer Kristin Folge.
De ti nye kontraktene som har oppstart 1. september er:
Kontrakt | Vinnersum (MNOK) |
Gjøvik – Romerike 2022-2027 | 435,6 |
Land – Hadeland 2022-2028 | 230,8 |
Østfold – Follo 2022-2027 | 463,4 |
Østfold Nord 2022-2027 | 333,5 |
Østfold Sør 2022-2028 | 351,6 |
Åseral 2022-2027 | 26,8 |
Hardanger | 243,8 |
Nordmøre 2022-2027 | 445,2 |
Ytre Nordmøre 2022-2027 | 351,4 |
Tromsø 2022-2027 | 194,4 |