Kraftig prisstigning og lange leveringstider påvirker lønnsomheten

Det siste halvannet året har stålprisene økt med 150 prosent, og i tillegg fører krigen i Ukraina til at det er lange leveringstider. Dette merkes godt hos selskaper som driver med fundamentering og spunting.

– Det er nesten ett år siden vi priset denne jobben. Heldigvis fikk vi låst prisen på stålleveransen til dette prosjektet, men alt stål vi må kjøpe inn ekstra er til dagens pris, sier Jarle Hundershagen, driftsleder hos Sør-Norsk Boring AS.

Vi møter Hundershagen på Bankløkka i Horten hvor selskapet utfører stålkjernepeling på et område hvor det skal bygges store leilighetskomplekser.

Annonse

Dette er et av Sør-Norsk Borings største prosjekter så langt i år. Totalt er det 115 punkt og med en snittdybde på 20 meter, noe som tilsier at selskapet skal sette ned ca. 2300 meter med stålkjernepeler.

VERDIER: Stålpelekjernene veier 140 kg per meter. Disse er 12 meter lange, og med den enorme prisøkningen den senere tiden er de snart verdt sin vekt i gull. (Foto: Njål Hagen)

Mange forbehold

Selv om stålprisen har økt med 150 prosent det siste halvannet året, er det ikke dermed sagt at prisen har nådd toppen ennå. Kiloprisen for stål er stadig økende og det er korte prisgarantier både hos stålleverandørene og utførende entreprenører. Bare i løpet av én måned tidligere i år steg stålprisen med hele 65 prosent.

– Når vi sender ut tilbud nå i dag må kunden akseptere i løpet av to-tre dager. Går det lengre tid må vi gi ny pris, sier Hundershagen.

Annonse

Han forteller at de må ta mange flere forbehold nå enn for kort tid siden. Blant annet tas det forbehold om at de faktisk får tak i riktige stålprodukter til rett tid. Etter Russlands invasjon av Ukraina er det blitt lengre leveringstid på flere av stålproduktene selskapet bruker mye av.

DIESEL: Sør-Norsk Boring har på prosjektet to borerigger, to beltegravere og to kompressorer som til sammen bruker mellom 800 til 1200 liter per dag. Den økte dieselprisen, og stålprisen, har gjort at selskapet er blitt veldig kostnadsbevisste i alle ledd. (Foto: Njål Hagen)

Kostnadsbevisst

Etter at prisene på stål og anleggsdiesel har økt kraftig den senere tiden har Sør-Norsk Boring, som mange andre, måttet ta grep.

– Vi er blitt kostnadsbevisste i alle ledd, sier Hundershagen.

Han forteller at mye av kapp som tidligere gikk i vrakstålcontaineren nå tas vare på og gjenbrukes. Riktignok har prisen på vrakstål mangedoblet seg, men det er mye mer lønnsomt å gjenbruke det enn å levere det inn.

På prosjektet i Horten har selskapet to borerigger, to beltegravere og to kompressorer, med andre ord to enheter. Hver av enhetene bruker ca. 600 liter diesel per dag. Da merker man godt at anleggsdieselen har økt med 80 prosent siste år.

– Vi er bekymret for hva som vil skje med bransjen i tiden framover, sier Jarle Hundershagen.

Sør-Norsk Boring AS:

Sør-Norsk Boring AS har drevet med boring og løsninger for fundamentering i over 20 år. Med base i Nome kommune i Telemark er Sør-Norsk Boring i dag et av de ledende spesialfirma innen boretekniske løsninger i Norge. Selskapet utfører oppgaver for store utbyggere, små og mellomstore norske selskaper og offentlige byggherrer. Selskapet sysselsetter ca. 55 ansatte og omsatte i 2021 for ca. 170 millioner kroner. I 2020 overtok danske Aarsleffs aksjene i Sør-Norsk Boring og selskapet ble innlemmet i Aarsleff-konsernet.