På Dårflot, langs riksvei 15 i Stryn, skal Statens vegvesen sikre bedre mot skred. Fire firmaer konkurrerer om oppdraget.
Det har vært flere hendelser med flom- og jordskred i området, og Djupesvora er eksponert for både snøskred, sørpeskred og flomskred.
Nullvisjon
Derfor gjøres nå flere tiltak for å bedre framkomsten og trafikksikkerheten i området, som igjen skal bidra til Statens vegvesens nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken, skriver etaten i en pressemelding.
– Vi skal utvide bassenget, slik at det har større kapasitet ved eventuelle skred og ved høy vannføring. Vi skal forlenge kulverten under veien inn i terrenget, og vi skal montere betongrekkverk mellom elva og veien, sier Pål-Anders Rindal, byggeleder i Statens vegvesen.
Det skal også bygges to tilkomstveier oppe i terrenget, slik at tilkomsten blir bedre med tanke på opprenskning ved kommende skred.
Skal utføres i år
– Vi tar sikte på å signere kontrakt og komme i gang med arbeidet så snart som mulig. Fristen for å bli ferdig er 18. november, og en delfrist på å bli ferdig med skrednettene er 30. september, legger Rindal til.
Veistykket som nå skal få bedre skredsikring, har en gjennomsnittlig trafikk på 1500 kjøretøy i døgnet (ÅDT). Av dette er 19 prosent, eller 285, tunge kjøretøy.
De fire entreprenørene som har levert tilbud er:
Tilbyder: | Tilbudssum ekskl. mva: |
Lesja Bulldozerlag AS | 9.096.461 |
Aurstad Tunnel AS | 9.247.690 |
Mesta AS | 9.922.948 |
Kveen AS | 15.215.300 |