Elektriske maskiner og elektriske tennere skal ikke kombineres

Etter en bekymringsmelding fra bergsprengere igangsatte Bransjerådet for fjellsprengning en utreding om bruk av elektriske maskiner og elektriske tennere.

– Hold alt elektrisk utstyr unna der det sprenges, er budskapet fra Morten Lorentzen, daglig leder i Follo Fjellsprengning og leder av Bransjerådet for fjellsprengning, under innlegget på Arctic Entreprenør tidligere i år. Lorentzen er også med i bergsprengerkomiteen i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk, NFF.

Farer

Det ble nedsatt en arbeidsgruppe bestående av leverandører av henholdsvis sprengstoff og elektriske maskiner, supplert med elektroteknisk kompetanse.

Annonse

Arbeidsgruppen fikk i oppgave å kartlegge hvilke farer bransjen står ovenfor når man bruker elektriske tennmidler i nærheten av strømkilder. Det er magnetfelt som kan medføre utilsiktet detonasjon. Andre problemstillinger er jordfeil og krypstrøm, som alltid går letteste vei.

– Om en elektrisk maskin med jordfeil utfører tildekking med skytematter og drar av isolasjonen på en tenneledning, da smeller det, sier Lorentzen.

Morten Lorentzen, daglig leder i Follo Fjellsprengning og leder av Bransjerådet for fjellsprengning, er klar i sin tale – ikke bruk elektriske maskiner i kombinasjon med sprengstoff hvor det brukes elektriske tennere. (Foto: Njål Hagen)

Risikovurdering

Lorentzen brukte sitt eget selskap som et eksempel. Follo Fjellsprengning utfører mange oppdrag hvor de skal oppgradere gamle VA-grøfter i bykjerner. Her er det ofte trangt om plassen og mange kjøretøy inn og ut av anleggsområdet. Blant annet Oslo kommune setter krav til utslippsfrie maskiner og kjøretøy, som i de fleste tilfeller er batterielektriske.

– Skal det skytes på slike steder kan vi velge oss ut av problemstillingen ved å bruke Nonel-tennere og to-dekking, men dette er heller ikke heldig, sier Lorentzen.

Han refererte til at det i 2017 ble nedsatt en arbeidsgruppe for å se på gjenstående sprengstoff og forsagere i forhold til kontur og kontursprenging. den gang ble det gjort en risikovurdering av metodevalg og valg av tennmidler.

Der kom det veldig klart frem at bruk av ikke-elektriske tennsystemer med tung dekking er sterkt å fraråde.

– Vi får brudd i ladestrengen, vi får gjenstående sprengstoff og vi vet ikke hvilken vei salvene tar hvis vi får en feil, sier Lorentzen.

Med et sterkt ønske hos flere byggherrer om å elektrifisere maskinparken, så vil det forutsette bruk av ikke-elektriske tennsystem (Nonel) eller elektroniske tennsystem.

Brannfare

– De fleste av el-maskinene i dag er batteridrevne, og da har vi en problemstilling med brannsikkerhet, sier Lorentzen.

Han forteller at disse kanskje ikke mer utsatt for brann enn dieseldrevne maskiner, men når det skjer er det ekstremt raskt og til dels eksplosivt. Eneste måten å slukke en slik brann på skal være med vann og lang nedkjølingstid.

– Dette går ikke i nærheten av eksplosiver. Blir det brann i eller i nærheten av eksplosiver, skal vi i hvert fall ikke slukke med vann, da sier det bang, forteller Lorentzen.

En annen utfordring Lorentzen drar frem er at mange offentlige byggherrer setter krav om at alle kjøretøy skal være utslippsfrie.

– Det kan ikke vi bruke. ADR-regelverket sier at våre biler skal ha kompresjonstenning, det vil si diesel. Det bør komme frem i en anbudsrunde at det er unntak for de som driver med sprengning, sier han.

Konklusjon

Arbeidsgruppens konklusjon er at det er uakseptabel høy risiko for utilsiktet detonasjon av elektriske tennsystemer ved bruk av elektriske maskiner. All bruk av elektriske maskiner i kombinasjon med sprengstoff med elektriske tennere frarådes på det sterkeste.