Siden oktober har det vært aktivitet på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, hvor Joint Venture Implenia Stangeland frem mot 2025 bygger firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår.
Nylig ble det avholdt en markering for oppstart av tunneldriften sammen med ordfører Jan Kristensen i Lyngdal kommune og andre sentrale personer fra administrasjonen til Herdal.
– En gledens dag, stråler prosjektsjef Harald J. Solvik på vegne av byggherren under markeringen.

Fra venstre: Adler Enoksen, prosjektleder JV Implenia Stangeland), Jan Kristensen, ordfører i Lyngdal kommune, og Harald J. Solvik, prosjektsjef Nye Veier, foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune.
Gjenbruk av masser
Landskapet formes, og forbipasserende ser nå konturen av den nye motorveien i Herdal, øst for Lyngdal. Den 9,7 km lange etappen består blant annet av sju brukonstruksjoner og to tunneler. Tunnelmassene brukes internt i linja for å bygge opp strukturen i dagsonen, ifølge en melding fra JV Implenia Stangeland.
– Å få en god start betyr mye for videre fremdrift, og det er gledelig og se positivt engasjementet både fra kommunen og lokalbefolkningen. Det å få markere oppstart av tunneldriften gir oss en mulighet til å vise fremdriften i anlegget, sier Solvik.

Den 2700 meter lange Kålåstunnelen drives fra Røyskår til Kvelland, mens den 3400 meter lange Rossåstunnelen drives i begge retninger, fra Foss og Herdal. Illustrasjon: Nye Veier
Lokale underleverandører
Det er så langt skutt 309 salver, herav 116 salver i tunnel. Det var på Røyskår den første salven ble detonert i midten av februar, og det er drevet 170 meter med tunnel av den totalt 2700 meter lange Kålåstunnelen.
– Estimert gjennomslag er sen høst 2023, sier Adler Enoksen, prosjektleder for JV Implenia Stangeland. Kålåstunnelen drives fra Røyskår til Kvelland, mens den 3400 meter lange Rossåstunnelen drives i begge retninger, fra Foss og Herdal. Forventet gjennomslag for den lengste tunnelen er sommeren 2023. Det er tre tunnelrigger og 12 drivelag tilknyttet prosjektet. Totalt er det nå 170 personer i aktivitet, inkludert lokale underleverandører som TT Anlegg og Lindland Maskin.