Statens vegvesens oppdrag med å vedlikeholde riksveinettet i tolv kommuner i Nord-Rogaland, Ryfylke, Sunnhordland og Hardanger, vekket mange entreprenørers interesse. Jostein Myge AS fra Avaldsnes fikk jobben.
Arbeidene skal starte så snart så mulig, og kontraktsperioden er ut året.
Dette skal utføres
– I tunneler skal vi renske med spett, sprøyte betong og bolte, i tillegg til at vi skal legge fiber. Vi skal rydde vegetasjon, etablere gangfelt, oppgradere trafikkøyer og totalt åtte busslommer (her skal vi sette kantstein, og busskur kan bli skiftet ut). Vi skal skifte ut gamle gatelys og skilt, montere nye rekkverk, forbedre grøfter og montere nye vannkummer. Vi skal også utbedre gang- og sykkelveier og veikanter, sier byggeleder Einar Stange i Statens vegvesen i en pressemelding.
Det er store variasjoner i oppdragsmengden, noe som understreker kompleksiteten i drift og vedlikehold av veinettet på riks- og europaveiene.
For det å være veieier handler ikke bare om å bygge nytt. Det handler også om å ta vare på det vi har, understreker Stange.
Dette er kontraktsområdet
I Rogaland går kontrakten gjennom kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Suldal og deler av Hjelmeland.
I Vestland er det Sveio, Stord, Fitjar, Etne og deler av Ullensvang som omfattes.
Veiene det skal arbeides på, er E134, E39 og riksvei 13.
Slik var konkurransen:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva: |
Jostein Myge AS fra Avaldsnes | 19.470.000,00 |
Landmark Maskin AS fra Bømlo | 24.854.844,65 |
Vats Anlegg AS fra Vindafjord | 26.214.512,54 |
Mesta AS | 28.044.017,50 |
Stord Anlegg AS | 28.900.370,25 |
BG Suldal AS | 29.928.269,44 |
Vassbakk og Stol AS fra Karmøy | 30.006.107,00 |
BMO Tunnelsikring AS fra Bergen | 30.557.375,00 |