Dynapac, produsent av komprimerings- og asfaltutleggerutstyr, utvikler en elektrisk drevet tandemvals for Skanska i Sverige.
Den nye maskinen, som for tiden gjennomgår feltprøving, er designet for å konkurrere i 1,5 tonn tandem vibrerende valseklasse. Den har en trommelbredde på opptil 1,0 meter, utvikler en sentrifugalkraft på 16,7 kN, en nominell amplitude på 0,4 mm og en statisk lineær belastning (foran/bak) på 6,1/7,9 kg/cm. Men i motsetning til den dieseldrevne modellen den er basert på, produserer den nye CC900 e tandem-vibrasjonsvalsen null utslipp på driftspunktet.
Den nye CC900 e kommer på et tidspunkt da mange utstyrsprodusenter ønsker elektrisk drift for å redusere og til slutt eliminere eksosutslipp. Likevel er dette ikke den første for Dynapac. Selskapet produserte faktisk en batteridrevet konseptmaskin så langt tilbake som i 2010. Den maskinen var forut for sin tid. Men med tanke på at elektriske maskiner blir stadig mer populære, spesielt blant utstyrsutleiefirmaer, er tiden for CC900 e nå perfekt. Det skriver Dynapac i en pressemelding.
I utgangspunktet vil CC900 e bli produsert i begrenset opplag.
Utviklet i partnerskap
Med en vekt på 1,6 tonn og med en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter, har CC900 e tandemvals blitt designet for å tilfredsstille de spesifikke kravene til både anleggs entreprenører og utleieselskap. Den leverer samme lineære belastning, amplitude, frekvens og kjørehastighet som den dieseldrevne modellen den er basert på.
For å sikre at dette revolusjonerende nye produktet oppfyller de spesifikke behovene til sluttbrukere, utviklet Dynapac den elektrisk drevne CC900 e i samarbeid med en av disse kundene; den globale entreprenøren Skanska. Helt fra begynnelsen av forsknings- og utviklingsfasen har Skanska gjennomgått spesifikasjoner og prototypemaskiner. En annen kunde, utstyrsutleiefirmaet Loxam, gir verdifulle tilbakemeldinger, og starter felttesten av en CC1000 e i løpet av noen uker.
– Samarbeid er nøkkelen til å utvikle et vellykket produkt, og direkte brukerinnspill er utrolig verdifullt for et slikt prosjekt. Fra brukerperspektiv er det like viktig å bli kjent med utstyret på et tidlig tidspunkt. Selv om komprimeringsytelsen er uendret, er det fortsatt små endringer som må være arbeidsprosedyrene når vi går over fra tradisjonelt fossilt brensel til elektrisk kraft, sier Dynapacs Fredrik Åkesson i pressemeldingen.
– Jo tidligere operatører kan bli utsatt for disse endringene, jo lettere blir det å tilpasse seg det nye utstyret, sier han.
Utslippsfri fremtid
Den elektriske drevne CC900 e-enheten har vært under utvikling i mer enn ett år og har involvert et 20-manns forsknings- og utviklingsteam. Selv om batterisystemet som brukes i den nye modellen er både utprøvd og populært, har det gjennomgått grundige tester for å sikre at det oppfyller de spesifikke behovene til komprimeringsutstyrssektoren og er i stand til å motstå vibrasjonen som skapes av valsen. Under denne testen har prototypemaskiner klokka en enorm mengde timer i drift. Først nå er Dynapac designteam villig til å begynne å gjøre maskinen tilgjengelig. Timingen kunne ikke vært bedre, ifølge pressemeldingen.
– Vi har sett elektrisk og batteristrøm på minigravere, kompaktlastere og dumpere. Og disse har blitt godt mottatt av fremtidsrettede og miljøbevisste utleieselskap og entreprenører. Det eneste som mangler har vært en elektrisk drevet tandemvals for å kjøre sammen med disse andre nullutslippsmaskinene, sier Åkesson.
– Med utviklingen av CC900 e har Dynapac tatt et massivt teknologisk skritt. Vi er stolte over å være de første som innså dette fra en «utstillingskonsept»-maskin til noe vi nå har på banen. Det steget hjelper kundene våre på veien mot en fremtid uten utslipp, avslutter han.