Arbeidsfellesskapet Risa AS og Hæhre Entreprenør AS har fått den spektakulær Kvitsøy-kontrakten. Skal bygge 3,5 kilometer tunnel ned fra Kvitsøy til hovedløpet i Rogfast-tunnelen.
Rogfast-forbindelsen blir 26,7 kilometer lang, og verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel når den står ferdig i 2030-31. Den krysser Boknafjorden, fra like nord for Stavanger til øya Bokn sør for Haugesund.
Tunnelen er planlagt i en bue utover i fjorden. Der vil den passere under Kvitsøy, Norges minste kommune.
Tunnel fra Kvitsøy til Rogfast
Kvitsøy skal få sin egen forbindelse med Rogfast gjennom en 3 480 meter lang ettløpstunnel fra det lille øysamfunnet nedover til hovedløpet i Rogfast. Kvitsøy-kontrakten har vært utlyst tidligere, men ble avlyst fordi den ble mye dyrere enn Statens vegvesen regnet med. Tidligere i år ble den utlyst på nytt.
Nå er det altså klart at arbeidsfellesskapet Risa AS og Hæhre Entreprenør AS har fått kontrakten på «nedover-tunnelen».
Kontrakten inkluderer bygging av 1,6 kilometer med vei i dagen og tre bruer på den lille øya ute i havgapet i Boknafjorden.
– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Lavest pris – oppstart i september
Risa og Hæhre starter på jobben allerede i neste måned. De fikk tilslaget med et tilbud på drøyt 622 millioner kroner, og var en av fire tilbydere da anbudsfristen gikk ut.
Arbeidsfellesskapet Implenia Norge / Stangeland Maskin leverte et tilbud på nær 745 millioner, mens NCC tilbød nær 780 millioner. Også Kruse Smith leverte et tilbud. Dette ble avvist.
– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne. Pris og en totalvurdering i henhold til føringer i konkurransegrunnlaget gjorde at Hæhre/Risa ble valgt til slutt, sier Kaarmo.