Hæhre tester ny type Doosan dumper

Tipptruck eller dumper? Begge deler! Et nytt dumperkonsept fra Doosan er nå under utprøving hos Hæhres prosjekt på E18 Langangen. Midjestyrt og toakslet, med kasse som lastes enkelt av en 90-tonner. Se video.

– Dette er en dumper som kan være med på prosjektet helt fra tidligste start til prosjektet er slutt.

Det sier Thomas Jonsebråten, fagleder for dumper og tipptruck hos Hæhre Entreprenør.

Annonse

Tipptruck med midjestyring

Han har selv vært med på utviklingen av det nye dumperkonseptet fra Doosan. Den er midjestyrt som en dumper, men har to aksler, tvillinghjul bak og kassa til en tipptruck i 40-tonnsklassen.

Dumperen så første gang dagens lys sist vinter, etter en nokså hemmelig utviklingsperiode på 15 måneder hos Doosan i Elnesvågen ved Molde. Initiativet kom fra nettopp Hæhre og Thomas Jonsebråten.

– Målet med denne maskinen er å utfordre stive tipptrucker i 40-tonnsklassen. Som dumper takler den dårligere vei, glattere underlag og brattere terreng bedre enn stive trucker, sier markedsansvarlig Jan Roger Lindseth ved Doosan-fabrikken til AT.no.

To aksler og tvillinghjul bak. (Skjermdump fra video)

Doosan «tipptruck-dumperen» lastes enkelt av en 90-tonner. (Skjermdump fra video)

Hæhre tester nå en prototype på en ny Doosan dumper ved Langangen. (Skjermdump fra video)

Med midjestyring har den bedre svingradius enn for stive trucker. Det vil være en fordel ved eksempelvis utkjøring fra tunnel. Bell har en noenlunde tilsvarende «dumper-tipptruck» med samme type utforming.

Lansering på Bauma 2022

Et mål fra produsentens side er å ha den nye maskinen i serieproduksjon tidlig neste år, og lansere den for det globale markedet på Bauma 2022.

Nå er dumperen i operativ testing på anlegg. Det skjer på Hæhres anlegg på en industritomt ved E18 Langangen. Nylig publiserte Yotube-kanalen Norwegian Earthmovers en video av lasting av den nye maskinen.

Se videoen nederst. Youtube-kanalener norsk, og drives av gravemaskinfører Bernhard Skåland i Hæhre.

Han kjører selv Cat 390-en som laster dumperen i videoen.

Bernhard Skåland. Maskinfører på Cat 390. (Foto: Eget)

– Den er nydelig å laste i forhold til en vanlig dumper, da den er mye bredere! Kan bare åpne skuffen over denne, mens stikka må korrigeres for å ikke kaste massene ut på andre siden med en vanlig dumper! Kassen er nesten kvadratisk, noe som gjør lastingen veldig effektiv med kortere sving hver syklus. Og ved lasting bakfra er det en helt annen verden med den brede kassa. Den vanlige DA-dumperen er like bred som skuffa.

Cat 390 inngår vanligvis i lastelag med tipptrucker med større lastekapasitet enn dumpere. Men så har tipptruckene også større krav til underlaget.

«Youtuber» og maskinfører

Youtube-kanalen Norwegian Earthmovers har Skåland drevet som et hobbyprosjekt siden 2018, med stadig økende trafikk.

– Den siste tiden har vært inspirerende å legge ut videoer, når man ser interessen og entusiasmen som oppstår rundt filmene. Alt handler om entusiasme og lidenskap for hva jeg gjør! Men det er ikke gæærnt å kunne føle seg som en «popstjerne» i ny og ne gjennom kommentarfeltene, når man bare er en maskinfører, humrer Skåland.

– Hvorfor Youtube?

– Jeg har selv lært utrolig mye når det kommer til teknikker gjennom å se på filmer på Youtube. Plutselig slo tanken meg at det var på tide å tilby erfaringer og gjøremålet tilbake! Det har etterhvert eskalert til en trofast følgergruppe som bare vokser. Det gir det en god følelse av å lykkes, sier han.