I Sokndal, helt sør i Rogaland, er den lokale maskinentreprenøren BJ Mydland travelt opptatt med å bygge det som skal bli Norges mest omfattende motorsportanlegg. – Et stort løft for norsk motorsport, sier byggherren KNA Raceway.
Anleggsmaskinen er på besøk på den enorme anleggsplassen en litt tåkete vårdag. Og nettopp størrelsen på området er virkelig imponerende. For ikke bare skal det bygges en 2324 meter lang racingbane for bil og motorsykkel på området. Anlegget skal også inneholde en gokartbane, et stort areal for terrengkjøring, en dragstripe og landets eneste motocrosshall.
Totalt består KNA Raceway av nesten 1000 mål, mens selve baneanleggene utgjør ca. 400 mål. Ferdig utbygd vil anlegget overgå både Rudskogen Motorsenter, Vålerbanen og Arctic Circle Raceway.
Bedriftens største kontrakt noensinne
Maskinentreprenøren BJ Mydland er totalentreprenør for alle grunnarbeidene i dette første byggetrinnet av motorsportanlegget, som inneholder racingbanen, motocrosshallen og gokartbanen. Med en kontraktsum på 52 millioner kroner (eks. mva.) er det en voksen kontrakt for den lokale bedriften.
– Dette er en kjempestor jobb for oss – den største vi har hatt. I fjor hadde vi en årsomsetning på 105 millioner kroner, så det er klart det er betydelig. Rundt halvparten av våre ca. 40 ansatte er involvert i prosjektet, sier daglig leder Leif Roger Øvrebø i BJ Mydland. Han fungerer også som bedriftens prosjektleder på anlegget.
– Det er selvfølgelig også litt stas å få tildelt et slik oppdrag. Det bygges jo ikke mange slike baner, så det er litt spesielt. Som en lokal entreprenør er det derfor både spennende og interessant å få lov til å være med og realisere dette anlegget, smiler Øvrebø fornøyd, vel vitende om at BJ Mydland vant anbudet i konkurranse med langt større regionale entreprenører.
– Dette er et veldig stort og viktig prosjekt for denne regionen, og det blir artig å kjøre forbi her når det er ferdig og vite at det er vi som har bygd det, sier anleggsleder Helge Johnny Mydland tilfreds.
Krevende prosjekt
Byggestart for anlegget var i juni 2020, og racingbanen skal etter planen åpne allerede 28. mai i år. Det er en hektisk byggeperiode, med mye sprengning og massehåndtering.
– Vi skal sprenge ut totalt 90 000 kubikk faste masser, og gjennomføre til sammen 330 000 kubikk med masseflytting. Alt som sprenges blir brukt internt på prosjektet. Vi har en grovknuser, en finknuser og et sorteringsverk inne på området, og vi produserer alle masser selv. Det dreier seg i hovedsak om pukk (20-120), bærelag (0-32), kabelsand og singel, forteller Øvrebø.
– Kontrakten innebærer også graving av totalt 2000 meter med overvannsgrøfter, 3000 meter drensgrøfter, 3500 meter kabelgrøfter, montering av 4000 meter autovern og ikke minst, asfaltering av drøyt 30 000 kvadratmeter banedekke og etablering av omtrent like mange kvadratmeter med såkalte utkjøringssoner, hvor vi skal legge 8-16 mm natursingel. Vi har også gjort grunnarbeidene til motocrosshallen og kjørt inn 7000 tonn natursand der, vi etablerer internveier – både adkomstveier og serviceveier, og vi har grovplanert 400 meter av en planlagt dragbane på ca. 1200 meter. I tillegg har vi bygging av den planlagte gokartbanen som en opsjon i kontrakten, sier han.
– Det er et komplisert prosjekt, med mye som skal gjøres på kort tid, særlig nå mot slutten. Men det er jo gøy å gjennomføre en så krevende jobb, og det er fint at vi kan være mange fra vår bedrift på ett og samme prosjekt. De ansatte stortrives her, sier anleggsleder Mydland.
Europas største motocrosshall
Motocrosshallen – eller MX-hallen – er allerede ferdig, og åpnet i februar i år. Interessen fra publikum for den 60×80 meter store hallen har vært stor, og folk strømmer til fra hele landet. Når Anleggsmaskinen er på besøk er det en gruppe barn og ungdom fra Follo som får sine etterlengtede adrenalinkick der inne.
– Dette er Norges første og eneste innendørshall for motocross. I tillegg er det Europas største, sier Knut Christensen. Han er daglig leder i Motorcenter Norway (driftsselskapet for anlegget), og styremedlem i KNA Raceway (byggherren).
– Hallen er bygd for bruk i vintersesongen. Den åpnet litt seint nå i vinter, men trykket har vært såpass stort at den er fullbooket ut mars. Litt avhengig av været både her og i andre deler av landet, får vi se om det er marked for å ha den åpen også i april og mai. I sommerhalvåret har vi allerede et av de største områdene i landet for terrengkjøring utendørs. Tanken er da at vi kan legge banetraseen i hallen flatt og bruke den til andre typer aktiviteter, som for eksempel messer eller utstillinger, forteller han.
– Spektakulært
Når det gjelder selve hovedattraksjonen – racingbanen – er den spesiell på flere måter. Den ligger 250 meter over havet, den er naturlig kupert, nesten uten flate partier og med en høydeforskjell på 23 meter, den inneholder 14 svinger og den skal ha kjøreretning mot klokken. Banen har internasjonal standard og er designet og godkjent som en såkalt FIA Grade 3- og FIM Grade B-bane, noe som skal garantere høy sikkerhet både for publikum og førere.
– Dette blir en spektakulær bane, slår Knut Christensen fast.
– Vi bygger et anlegg som skal være teknisk krevende, men samtidig ha høy gjennomsnittshastighet. Planen er å åpne banen 28. mai i år, og pågangen har allerede vært enorm. Det er lagt inn aktiviteter de fleste helgene fra mai til oktober, forteller han.
– Et løft for norsk motorsport
– Vi har savnet et anlegg for motorsport her i mange tiår, for det finnes ikke noe slikt fra før i denne delen av landet. De nærmeste tilsvarende banene har vært på Rudskogen eller i Danmark. Dette blir derfor et stort løft for norsk motorsport, sier Christensen bestemt.
– Et anlegg av dette kaliberet vil dessuten få positive ringvirkninger for hele regionen. Det vil komme tilreisende fra hele landet, og også fra utlandet, som vil gi verdiskapning og inntekter til området. Det er allerede gjort store bookinger på hoteller i Sokndal og Flekkefjord. De første tilreisende til motocrosshallen booket 20 rom på hotellet i Sokndal. Det var en liten smakebit på hva som vil komme. De tilreisende vil nok også etterspørre diverse tilbud utenfor anlegget. Kanskje vil vi også se en type «motorturisme», hvor folk kommer hit med bil eller motorsykkel, hvor den fantastiske naturen og det flotte veinettet i vår region blir en del av opplevelsen, sier han.
Utnytter gruvemasser
Hvorfor blir dette anlegget bygget akkurat her, et godt stykke utenfor allfarvei og relativt langt fra større byer?
– Nettopp det at det ikke er så sentralt, er en fordel. På grunn av støy egner det seg ikke å legge et slikt anlegg for sentralt, av hensyn til naboer. Her passer det derimot meget bra, ettersom vi allerede har et av Nord-Europas største dagbrudd, en av landets største vindparker og en populær skytebane i området. Støyproblematikk blir i hvert fall ikke noe tema her, sier Christensen.
– I tillegg har det blitt deponert enorme mengder masser her på området fra dagbruddet i nærheten. Hele 11 millioner tonn stein har totalt blitt deponert her, fra 2005 og frem til 2018, i høyder på opptil 35 meter på det meste. Det å kunne etablere et idrettsanlegg oppå disse deponerte massene – å utnytte massene som en ressurs – er både en stor fordel og et miljøtiltak.
Tippemidler
Det nye motorsportanlegget blir naturlig nok en kostbar affære. Hittil er det budsjettert med investeringer på ca. 120 millioner kroner. Hvordan blir det finansiert?
– Sokndal og Eigersund kommuner bidrar med ca. 6 millioner kroner hver, mens Rogaland fylkeskommune bidrar med 10 millioner. I tillegg har private investorer bidratt med betydelige midler. Det at det er et regionalt anlegg, har også gjort det mulig å få forskutterte spillemidler fra Norsk tipping på 36 millioner kroner, forteller Christensen.
– Det å få spillemidler fra Norsk tipping, som vi har vært helt avhengige av, har vært en lang prosess. Det er jo en politisk prosess som skal på plass, men Sokndal og Eigersund kommuner har vært framoverlente. Den norske modellen med å få støtte til å bygge idrettsanlegg ved hjelp av spillemidler er unik. Alle våre internasjonale leverandører her på prosjektet er svært fascinerte av ordningen, sier han, og forsikrer om at planene for videre utbygging er klare:
– Når vi er ferdige med dette første byggetrinnet, vil neste fokus være et tilhørende servicebygg, pitgarasjer og tribuner, og etter hvert også dragstripa, når vi har nok interesse og økonomisk støtte til å realisere det, avslutter Christensen.