Nye Veier og Leonhard Nilsen & sønner AS (LNS) har signert kontrakten for bygging av ny E6 Kvænangsfjellet. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler, og skal gjøre fjellovergangen til en mer forutsigbar ferdselsvei vinterstid.
Partene har vært igjennom en konkretiseringsfase, og nå starter en fase med optimalisering og forberedelse til anleggsstart til sommeren. Kommunene Kvænangen og Nordreisa sluttbehandler reguleringsplanen i løpet av mars/april.
Kontraktssummen er ca. 1.2 milliarder, eks. mva. Kontrakten ble signert i et digitalt møte 11. mars.
– Kjenner forholdene i nord
– Etter konkretiseringsfasen er vi trygge på at vi har fått en kompetent og solid aktør som kjenner de klimatiske forholdene i nord, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland i en pressemelding fra selskapet.
– Vi er trygge på at LNS, med rådgiverne Systra og AsplanViak, vil bidra til at Nye Veier når våre prosjektmål – blant annet om en skade- og ulykkesfri anleggsplass, at vi minimerer klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø og at vi gjennomfører prosjektet med minimale midlertidige og varige konsekvenser for reindriftsnæringen, sier hun.
Prosjektet skal sertifiseres etter miljøstandarden CEEQUAL på nivå «Very Good», og omfanget skal være «Whole Team».
Les en artikkel om CEEQUAL her.
Tunneler
Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterk vind med drivsnø, og en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet.
Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer langs eksisterende veg.
– Etterlengtet
– Vårt mål er at prosjektet skal sikre en trygg og fremkommelig vei over Kvænangsfjellet hele året. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Da er eneste omkjøringsvei via Finland fra Skibotn, en strekning på omkring 70 mil. Det sier seg selv at dette prosjektet er etterlengtet i regionen, sier utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, som er ansvarlig for denne utbyggingen.
– Vi og Asplan Viak har vært gjennom en god konkretiseringsfase sammen med Nye Veier og ser fram til det videre samarbeidet. Det er ikke til å legge skjul på at vi i LNS, som jo er en nordnorsk entreprenør med arktisk kompetanse, gleder oss til å komme i gang med arbeidet på denne utfordrende veistrekningen, forteller adm.dir. i LNS, Jonas Tetlie.