Fra nå blir det enklere for de som kjøper Volvo gravemaskin å velge tiltrotator. Maskinene fabrikkbygges med tiltstyring integrert i maskinen, ferdig klargjort for tilt og redskapsfeste fra Rototilt, Engcon og SMP. Steelwrist tar det ett skritt videre.
– Den nye plattformen bringer det beste du kan få i dag på gravemaskin markedet. Noen løsninger, som Smart Connect, tillater forskjellige produsenter av tiltrotatorer til å bli problemløst integrert i våre maskiner og DigAssist. Det gir betydelig merverdi for kundene.
Det sier Kurt Deleu, utviklingsssjef for Volvo gravemaskiner i EU og internasjonalt, i en pressemelding fra Rototilt.
Han sier akkurat det samme i en pressemelding fra SMP, og kunne sagt det samme i en pressemelding fra Engcon.
Fullt integrert med maskin
Der er det i stedet produktansvarlig Fredrik Eklind som snakker:
– Gjennom denne intelligente løsningen kan Engcons tiltrotator i prinsippet bli en fullt integrert del av maskinen. Det gir mange fordeler: tidsbesparelse ved installasjon, opprettholdt CE-merking og direkte integrasjon mot Volvo Dig Assist for å nevne noen. Kundene kan glede seg over en fullt integrert løsning der kundenytte og opplevelse har vært i fokus, sier Eklind.
Steelwrist er også på banen, og forteller i en pressemelding at deres tilt og redskapsfeste med låsebryter nå er integrert i maskinens styresystem fra fabrikk. Der har de også tatt enkelheten til enda større høyder. Mer om det lenger ned.
Forvirret? Da skal du vite at hovedpoenget her er at Volvo CE nå har gjort det enklere for Engcon, Rototilt og andre tilt- og redskapsprodusenter å integrere styresystemene for sine produkter i gravemaskinens eget canbus-baserte styresystem.
Dette skjer i forbindelse med en oppgradering av storselgerne Volvo EC300E og EC250E.
Klar for tilt
Ikke så mye klarere, sa du? Okei da. Det vil si at Volvo gravemaskiner nå er fabrikksklargjort for tiltrotator av flere merker, og det blir enklere å gjøre en slik klargjøring fra fabrikk.
Volvo Smart Connect er Volvos løsning for et åpent grensesnitt for samarbeidende redskapsprodusenter. Den gjør at tiltrotatorens styresystem kan installeres på og integreres mot en kompatibel og klargjort Volvo gravemaskin.
La oss ta Engcon først:
Engcon
I 2020 ble det startet et felles prosjekt mellom Engcons eML (engcon Machine Link) og Volvo Smart Connect. Det har ført til at de første kompatible maskinene – oppdaterte EC250E og EC300E – vil komme ut til kunder i første kvartal i 2021.
– Prosjektet danner startskuddet for en global samarbeidsavtale mellom Volvo Construction Equipment og Engcon. Målet er å tilby klargjorte maskiner der Engcons tiltrotator og sikre hurtigfester blir en integrert del av maskinen, sier Engcon i pressemeldingen.
Engcon Machine Link (eML) er Engcons løsning som sammen med Volvo Smart Connect gjør at Engcons tiltrotator kan bli en nærmest integrert del av maskinen.
Via et intelligent utformet grensesnitt kan Engcons styresystem kommunisere med maskinens datamaskin. Det gjelder både for styring av tiltrotatoren og integrasjon mot Volvos egenutviklede maskinstyringssystem Dig Assist.
Deler informasjon
eML er løsningen som gjør at Engcons eget styresystem DC2 kan kommunisere og dele informasjon med en maskindatamaskin og et maskinstyringssystem fra en originalutstyrsprodusent. Ved å kommunisere via CAN-buss (Controller Area Network) kan man både sende og motta informasjon raskt og sikkert – alt med en enkel elektrisk installasjon.
– Det er resultatet av et tett samarbeid og integrasjon av flere avanserte løsninger, som tiltrotator, maskin og maskinstyringssystem. Det gir en bedre helhetsopplevels for den vanlige kunden, sier Fredrik Eklind.
Integrasjonen har kommet så langt at kunden fra og med neste Dig Assist-oppdatering tydelig kan se at det er en Engcon tilt som sitter på stikka. Dette fordi tiltrotatoren i Dig Assists grafiske grensesnitt følger Engcons signaturfarge. Fra og med denne oppdateringen kan kunden også forvente andre smarte funksjoner i utvekslingen av informasjon mellom Volvo Dig Assist og Engcons styresystem DC2.
– Maskinstyring er et betydelig verktøy for dagens operatører, i likhet med tiltrotatoren. Det er en kombinasjon der begge parter utveksler informasjon som lar kunden få alle fordelene med begge verktøyene, sier Fredrik Eklind.
Han varsler flere Volvo gravere med den samme funksjonaliteten videre utover i 2021.
Rototilt
Det samme gjelder Rototilt. Også der har Volvo CE med Smart Connect en integrasjon mellom Volvos gravemaskiner og Rototilts tiltrotatorer der det blir enklere for sluttkunden å velge en Rototilt tiltrotator.
Dette har blitt til i et globalt utviklingssamarbeid mellom Rototilt og Volvo CE.
– Det er veldig positivt og fører til store fordeler både for våre Volvo-kjørende kunder, samt for Volvo Maskin AS. Nå kan gravemaskiner fra Volvos fabrikker leveres forberedt for tiltrotatorsystemer fra Rototilt. Det gir både entreprenøren og forhandleren mange fordeler. Den største fordelen for brukeren er at Rototilts styresystem og sensorer nå kan kommunisere med Dig Assist, Volvos fabrikkinstallerte gravesystem, via en smart integrasjonsløsning, sier Hans-Ronald Hohlweg.
Han er sjef for Rototilts datterselskap i Norge, og vet godt at mange maskineiere er mer opptatt av hva maskinene gjør enn hva som er inni dem.
Ekstra god
– Entreprenørene stiller strenge krav og ønsker en god, enkel og fungerende integrasjon mot gravemaskinen for den tiltrotatoren de velger. Og hvis den i tillegg er integrert med resten av gravemaskinen, blir det en ekstra god løsning. Dette er en løsning som oppfyller kundenes behov på en svært god måte, sier Hohlweg.
Avtalen er global. Den tekniske løsningen ble utviklet i et felles prosjekt med Volvos utviklingsavdeling i 2020, for så å introduseres trinnvis.
Også for Rototilts del er graverne Volvo EC250 og EC300 først ute, med leveringsstart nå.
SMP
Hos SMP er det cirka samme budskap: Smart Connect muliggjør kommunikasjon mellom maskinen og tilt rotator.
Når tilt rotatoren er koblet til maskinen, kommuniseres all funksjonalitet og tekniske data til maskinen via Smart Connect.
– SMP sine ST tiltrotatorer er nå kompatible med den nye ansiktsløftningen av Volvo EC250E og Volvo EC300E. Denne løsningen er et resultat av et samarbeid mellom Volvo CE, SMP Parts og SVAB hydraulik AB, sier SMP.
Gjennom Volvo CEs plattform DigAssist er det utarbeidet en Factory Fit-løsning for SMP ST tilt rotator. Det fabrikk monterte styresystemet er tidsbesparende og gir mer presisjon og gjør det mulig å kontrollere både gravemaskinen og tilt rotatoren ved hjelp av de originale styrespakene, med informasjonen lett tilgengelig på hovedskjermen i maskinen.
Nye Smart Connect gjør at både grunnleggende funksjonen og tilleggsfunksjonalitet som sikkerhetslås og hurtigkobligssystem blir integrert i gravemaskinens styresystem. Uansett merke på tilten.
Steelwrist
Og nå er vi tilbake til Steelwrist. Der har man gjennom sitt mangeårige samarbeid med Volvo gjort enda mer ut av integrasjonen mellom redskapsfeste, tilt og maskin gjennom Smart Connect.
Oppgraderte EC250E og EC300E med Smart Connect som en sømløs integrasjon til Volvo Dig Assist systemet vil vise «riktige» farger i Dig Assist dersom det står en sort og grønn tilt der framme. Integrasjonen i maskinen inkluderer også den bryter for HK-feste, 100 prosent klart og CE-merket direkte fra fabrikk.
– Smart Connect platformen har vært et prosjekt Steelwrists søsterselskap SVAB Hydraulik har vært med å utvikle fra starten av. Redskapsgjenkjenning for redskaps styring kan leveres både som en ekte fabrikkmontert løsning og ettermonteringskit, opplyser Steelwrist.
Plug and play
Med Smart Connect platformen kan Steelwrist tiltrotatorer blli montert hos maskinforhandleren med en «plug and play-installasjon» som inkluderer én-bryters sikkerhet.
Dette betyr at Volvo kan redusere leveringstid og optimalisere funksjonaliteten til nærmest den samme som en fabrikkinstallasjon, selv om sluttkunden kjøper en lagermaskin som står på tomta Volvo Maskin. Vel å merke hvis maskinen har oppgraderingen nevnt flere ganger.
Og ikke nok med det. Nå kan Volvo-gravere også leveres med fabrikkmontert Steelwrist SQ automatisk redskapsfeste. Det gjelder alt av hjul- og beltegravere fra 13 til 35 tonn, oppgradert eller ei.