Doosans minste hjulgraver DX57W har fått en oppgradering i motor og hytte. Hva kan sånt brukes til?
– Jeg mener et slik maskin kan erstatte en større hjulmaskin på mindre jobber. Eksempelvis der plass er en begrensning. Denne størrelsen selges ikke i stort volum i Norge, men den bør ha potensiale.
Det sier daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin, som blant annet importerer Doosan til Norge.
Nå har Doosan akkurat lansert nyeste generasjon av sin minste hjulgraver, DX57W. Den har en -7 i modellnavnet, og erstatter forgjengeren -5.
Spesifikasjoner – Doosan DX57W-7 hjulgraver
Motor: Doosan D24, 57 hk, steg 5
Driftsvekt: 5920 kg
Skuffevolum: 175 liter
Maks gravedybde: 3795 mm m/ 1,9 m stikke.
Maks rekkevidde: 6400 mm m/ 1,9 m stikke.
Maks gravehøyde: 6170 mm m/ 1,9 m stikke.
Akselavstand: 2100 mm
Bredde: 1920 mm (singelhjul)
Høyde: 2855 mm
Lengde: 6120 mm
Brytekraft (ISO): 4,2 t m/ 1,6 m stikke
Gravekraft (ISO): 2,8 t m/ 1,6 m stikke
Løftekapasitet over front: 1,25t i 5 meter
Maks kjørefart: 30 km/h
Hovedforskjellene sitter i overvogna, i form av en steg 5 motor og oppgradert førermiljø i hytta. Deriblant et stereoanlegg med blåtann, integrert i instrumentpanelet.
360 graders kamera og varsling
Nye DX57W-7 har også fått et utvendig kamerasystem som gir føreren 360 graders oversikt rundt maskinen, og et system av ultrasoniske sensorer som oppdager og sier ifra om hindringer føreren ikke har fått med seg på kameraet.
Maskinen kommer standard med singelhjul, men kan også leveres med tvilling.
– Da blir den en veldig stabil, liten hjulgraver, sier Høgaas.
– Hvem har nytte av en hjulgraver i den størrelsen?
– Bruksområder for disse er typisk anleggsgartnerarbeid, fibergraving og VA-jobber, sier han.
De kan også gå som en fleksibel og «lettbent» servicemaskin på anlegg, gjerne i kombinasjon med en liten tilhenger. Maskinen har en overlastvarsling som varsler fører om han gaper over for mye ved lasting og lossing. Den har også sikkerhetsventiler på hydraulikken til bom og doserskjær.