Korona bremset el-maskinproduksjon

Nasta og Pon Equipment har til nå bygget og levert til sammen 16 batterielektriske gravemaskiner større enn minigravere. Sist høst har korona bremset el-ombyggingen av Cat Nextgen 10- og 25-tonnere. I år kommer det en hel del maskiner, men regn med lang leveringstid. Etterspørselen er helt vill.

«Alle» vil ha elektriske maskiner i arbeid. Det er i alle fall inntrykket man får hos mange på oppdragsgiversiden.

Men det er langt igjen til etterspørselen er dekket. I alle fall når vi snakker om maskiner over minigraverstørrelse.

Annonse

Enkel statistikk

Du trenger ikke mer enn dine egne fingre og tær for å telle opp alle leverte batterielektriske gravemaskiner til nå, av en størrelse og utforming som egner seg til «vanlig» entreprenørmessig gravemaskinarbeid.

De kommer fra to kilder: Pon Equipment og Nasta. Jo, bygging og konvertering av maskiner som går på strøm gjøres av flere. Hvis vi regner med alle størrelser og diverse spesialisert ombygging blir tallet på både maskiner og aktører atskillig større.

Åtte maskiner fra hver

Hos Nasta er produksjonsstatus enkel å oppsummere: Åtte leverte hittil. Og en skrikende etterspørsel som bare peker én vei.

I 2021 planlegger de å levere 50-70 el-maskiner fra åtte til førti tonn. Regn med ventetid om du er interessert.

– Det er helt vilt! Alle vil ha. Utleierne står i kø. Entreprenører også. Fra småentreprenører med traktorer og åttetonnere, opp til riksentreprenører.

KLAR: Sjur Wethal Helljesen, rådgiver for klima- og kundeløsninger i Nasta.

Det sier Sjur Wethal Helljesen, Nastas mann rådgiver for klima- og kundeløsninger.

Bygger om 20 i år

På hovedverkstedet ved Larvik har Nasta avsatt kapasitet til å bygge om ca 20 maskiner i 2021. Her skal maskiner i tre ulike størrelser. 18-tonneren 160, 23-tonneren 210 og 37-tonneren 350 bygges om fra diesel til elektrisk.

Videre bygges en åtte tonns batterimaskin basert på storselgeren Hitachi ZX85US hos Nastas samarbeidspartner i Tyskland, et selskap som er deleiet av Hitachi. Produksjonskapasiteten der vil være 40-50 maskiner i 2021, og deretter økende.

– De fleste åttetonnerne som produseres i 2021 vil komme til Norge, sier Sjur.

– Dekker det etterspørselen? Hva med leveringstid?

– Å svare ja på det hadde vært en ønskedrøm. Men vi er ikke i nærheten av å dekke etterspørselen. Pr nå er det like stor etterspørsel etter alt. Det som har kortest leveringstid er «hottest». Vi er leveringsdyktige. Men man må regne med mye lengre leveringstid enn på konvensjonelle maskiner. Opptil ti måneder som det ser ut nå, sier han.

Forsinket av korona

Planlagt produksjon i 2020 har blitt betydelig forsinket på grunn av korona. Leverandører av sentrale komponenter i Europa har blitt hardt rammet av nedstengning og begrensninger. Leveranser av de første 85-ene er utsatt til januar som følge av dette.

Pon Equipment har på sin side frem til jul levert åtte stykk av sin mye omtalte Cat Z-line, der konvensjonelle Cat 323F dieseldrevne maskiner bygges om til batterielektrisk drift på Pons verksted på Berger.

Denne småskalaproduksjonen skulle etter planen økes i høst, med ombygging av nye Nextgen 310 og 320. Det har ikke helt villet seg slik hos Pon heller.

Tilgang på komponenter

– Planen var å rulle ut flere av de nye nextgen maskinene i høst. Men utfordringer med komponenttilgang som følge av Covid satte en stopper for det, sier Jon Einar Holum.

Han er avdelingsleder for produktutvikling hos Pon Equipment, og ansvarlig for ombyggingen til elektriske maskiner.

– Vi kunne fint solgt og levert 60-80 batterimaskiner i 2021 dersom tilgjengeligheten ikke var et tema, sa Holum til Anleggsmaskinen litt før jul.

10 og 25 tonn

OMBYGGING: Z-Line gravere bygges om av Pon Equipment på Berger utenfor Oslo. (Foto: Pon)

De nye nextgen maskinene kommer i to varianter. En stk 25tonner og en stk 10tonner. Begge er konverterte dieseldrevne maskiner. Dieselmotoren skrus ut, og erstattes med elektrisk motor og batteripakker.

– Begge har batterier som er dimensjonert for å kjøre mellom seks og åtte timer pr lading, sier han.

Maskinene kan lades via en innebygget lader som i standard utførelse lader maskinen på seks timer. Kjøper man ekstra ladeytelse som tilvalg vil man kunne redusere ladetiden til fire timer. I tillegg vil man kunne benytte seg av en ekstern CCS2 hurtiglader – samme type som brukes på elbil – der det er tilgjengelig. Dette vil redusere ladetiden til under to timer.

– Produksjonskapasiteten jobber vi med å øke. Vi sikter på et mye større antall maskiner produsert pr år framover enn vi har sett så langt.

Etterspørselen etter maskiner er betydelig. Entreprenører og utleieselskaper er like interessert i begge de to aktuelle størrelsene hos Pon. Åttetonneren 307 har tidligere vært omtalt som kandidat til elektrifisering, men den er nå ikke lenger aktuell.