Rimeligere Hyundai i 20-tonnsklassen

Ny 210 kommer fra Hyundai. Samme undervogn og nesten like tung som storesøster 220. Så hva er forskjellen, egentlig?

– Ja, dette er en typisk volummaskin. Vi tar de inn med større motvekt, og da veier de ca 23 tonn.

Det sier Finn T. Johansen i EMSG Norge AS om nye Hyundai HX210AL. Altså 210 i Hyundais nye maskingenerasjon A-serien.

Annonse

Den går inn som Hyundais nyeste våpen i konkurransen i den viktige 20-tonnsklassen. Der har de fra før storesøster HX220, som er et par tonn tyngre.

Mindre motor

Mens 220 drives av en Cummins V-sekser, mens 210 har en firesylindret motor. Begge er steg V, naturligvis. At to sylindre er vekk på lillesøster 210 vil nok gjøre et og annet med motorlyden, men ytelsene er i behold.

I alle fall når det gjelder effekt.

210 har nemlig den samme effekten i sin motor som 220 har fra sekseren. 173 hk, for å være konkret. Men lillesøster 210 vil være mer nøysom på dieselen og til en lavere innkjøpspris.

– HX210 kommer også med EPFC som gir bedre presisjon, ytelse og lavere forbruk. Denne modellen kommer også 360 graders kamerasystem og har lengre serviceintervaller. Akkurat som resten av A-serien har, sier Finn T. Johansen.

Kommer til våren

Hyundai HX210AL gravemaskin.

Nå handler denne saken om nye 210, men til 220s fordel skal det sies at storesøster har 20 prosent mer moment fra sin motor. De to deler den samme, identiske undervogna.

Masseproduksjon starter nå, og Johansen håper å ha de første maskinene på norsk jord og stein i løpet av våren.

Motoren i nye Hyundai HX210AL er en Cummins B4.5, med et integrert og helhetlig eksosrensesystem som etter sigende reduserer både utslipp og vedlikeholdsbehov. Sistnevnte blant annet takket være at rensesystemet greier biffen uten EGR-venil. Motoren leverer 780 Nm moment, som er syv prosent mer enn forgjenger R210.

Elektronisk styrt hydraulikk

Elektronisk styring av hydraulikken trekkes fram som et viktig poeng ved den nye maskinen. EPFC, kalles det. Eller Electronic Pump Flow Control, som er babyens hele og fulle navn.

Det elektroniske styringssystemet har individuell kontroll på hydraulikkpumpene, og skal bidra til å redusere fall i oljestrømmen og til å holde produksjonskapasiteten akkurat der oppe den bør være.

– Nye EPFC tar maskinen til et nytt nivå av kontrollerbarhet. Den gir føreren mulighet til å nøyaktig tilpasse sin maskin for jobben akkurat nå, med optimal balanse mellom kraft og presisjon, sier Hyundai Construction Equipment i en pressemelding.

Teknisk hjelp

Hyundai er gode på å utstyre maskinene med tekniske hjelpesystemer. Så også denne. 360 graders kamera med fugleperspektiv er allerede nevnt.

Det virker sammen med IMOD, et system som oppdager bevegelige objekter og varsler føreren hvis noe som beveger seg kommer nærmere maskinen enn fem meter. Det vil som oftest være mennesker, da de fleste andre dyr er smarte nok til å holde seg unna en gravemaskin i arbeid.

HX210AL kan leveres med en fabrikkinstallert 2D maskinstyring og delvis automatisering av arbeidet. Hyundai kaller dette MG/MC, for Machine Guidance og Machine Control.

MG viser posisjonen på skuffespissen, mens MC kommer inn som en avlastning der føreren kan legge inn begrensninger på hvor maskinen skal bevege aggregatet. Den beskytter også mot å kjøre skuffa inn i hytta, dersom det er en bekymring du har.

Bedre sikt og komfort

Hytta er fornyet, med bedre sikt, mer komfort og mer utstyr. Førersetet er et luftfjæret Grammer-sete med varme.

Som alle andre A-serie Hyundai – og de fleste andre tilsvarende fra konkurrerende merker – har den nye 210-en systemer som overvåker maskinens tekniske helsestatus, og telematikk-deler denne informasjonen med de som trenger å vite det.

Hos Hyundai heter diagnosesystemet EDC, mens makker telematikk-løsningen bærer navnet Hi-Mate.