Volvo har akkurat kommet ut med en ny gravemaskin, i en helt ny klasse. En superkompakt, 13 tonns korthekker. EWR130E styrer med alle fire hjul, og trenger bare 3,5 meter for å svinge seg rundt.
– Ja! I går var det en stor dag. Dette er en helt ny modell hjulgraver, i en størrelse vi ikke har hatt før. Vi tror denne vil bli meget godt mottatt av markedet.
Det sier hjul- og kompaktmaskinsjef Stian Brække i Volvo Maskin.
Maskinen han snakker om er nye Volvo EWR130E, som ble lansert i går. Den kommer inn som en lillebror til storselgeren EWR150E, og plasserer seg mellom den og «anleggsgartnergraveren» EW60E.
Dette er en størrelse Volvo ikke har hatt noe tilbud i på hjulgraversiden før nå.
Bymaskin til trange forhold
– Maskinen vil typisk være en city-graver, hvor det ofte er trangt mellom bygg og ulike hindringer og hvor det er behov for en smidig maskin. Den trenger kun 3,505m for å svinge overvogna 360 grader rundt, med skuffen løftet opp over hytta. Denne modellen er helt ny i både under- og overvogn, sier Brække.
Dette er Volvos første maskin med firehjulsstyring og todelt skjær. Dette er et for Volvo helt nytt konsept. Hytta har samme utførelse – med den samme gode sikten mot høyre – som på storesøstrene EWR150E og EWR170E.
Noen godbiter på Volvo EWR130E
Maskinene vil komme inn med blant annet:
- Todelt bom
- 2,45m stikke
- Automatisk gravebrems,
- Bomdemping (fjæring av bom ved transport)
- Uttrekkbar verktøykasse på undervognens venstre side,
- Svingbare skjermer
- Twin dekk
- LED lys
- Dieselvarmer
- Mulighet for styring av hjul på joystick
- Mulighet for DIg Assist maskinstyring
Delt bom
EWR130E har et vesentlig lavere tyngdepunkt sammenlignet med tilsvarende maskiner, som gir en uslåelig stabilitet. Den todelte, men ikke svingbare bommen, gjør det mulig å løfte opptil 4,3 tonn ved en rekkevidde på seks meter.
– Godt graveutstyr kombinert med den respekterte D4 Volvo-motoren, leverer klassens beste brytekraft og enestående rivekraft, sier Volvo CE i en pressemelding.
Firehjulsstyringen redusere svingradiusen ved at for- og bakhjul kan svinge mot hverandre. Den gjør det også mulig å kjøre maskinen i «hundegang» når for- og bakhjul svinges samme vei.
Styremodus velges med en dreiebryter i hytta. Det todelte planeringsskjæret gir imidlertid flere alternativer for stabilisering av maskinen på ujevnt underlag, i tillegg til planering av fortauskanter og sånt.
Programmerbar hydraulikk
Trykk og oljemengde kan forhåndsprogrammeres for opptil 32 enheter uten behov for en servicetekniker. Å koble til hydraulisk utstyr kan også gjøres fra førerhuset takket være redskapsfestet; Steelwrist Auto Connect Coupler.
Steelwrist-tiltrotatorer gir kraftig forbedret fleksibilitet ved bruk av redskaper og utstyr. Det fabrikkmonterte styresystemet gjør det mulig å betjene Steelwrist-tiltrotatoren ved hjelp av de opprinnelige manøverspakene, mens oppsett og justeringer kan utføres via maskinens originale informasjonspanel, opplyser Volvo.
Maskinen har en maksimal kjørehastighet på 35 km/t, og bomdempingen kobles automatisk inn på 5 km/t. Maskinen har en TüV-godkjent slepekrok, som gjør at EWR130E kan trekke en tilhenger som veier tre tonn uten påløpsbrems, eller åtte tonns tilhenger med med påløpsbrems.
Den første bestillingen av nye EWR130E gikk til Sørlandet, uten at Stian Brække ønsker å si hvem kjøperen er.