Den har en tillatt totalvekt over 100 tonn, og er nesten fire og en halv meter bred over baken. Den skal komme seg godt fram, med 577 hk og firehjulstrekk. Nå har Bells «leddstyrte tipptruck» kommet til Norge.
– Feiring Bruk AS er først i Norge med Bell 60E.
Det opplyser Nasta AS i en pressemelding.
Nasta AS er eneleverandør av Bell dumpere i Norge. Det er allerede mange Bell dumpere ute i det norske markedet. Dette er den første Bell B60E levert norsk kunde.
Leddstyrt tipptruck
B60E er den største dumperen i sortimentet til produsenten. Eller dumper og dumper, fru Blom. I både størrelse, utseende og antall aksler har den mer til felles med tipptrucker.
Om det ikke var for leddstyringen, da. Så blir maskinen også uformelt omtalt som en leddstyrt tipptruck.
Bell B60E Fakta:
Motor: Mercedes Benz (MTU) Model OM473LA (MTU 6R 1500) 577 hk.
Dreimoment: 2 750 Nm
Transmisjon: Allison 4800 ORS
Dekkdimensjon: Front: 875/65 R29 Bak: Twin 24.00 R35
Maskinvekt: Total 42 476 kg
Nyttelast: Total 60 000 kg
Maks vekt total: 102.500 kg
Transportbredde: 4,45 m
– Konstant firehjulsdrift er en stor fordel på vinterdrift i Norge. I tillegg til ekstremt lavt dieselforbruk og at maskinen ikke lager spor i veibanen ved lass og full sving betyr mye ved valg av dumper, sier Roar Aaserud i pressemeldingen.
Han er fagsjef maskin i Feiring Bruk AS.
Denne maskinen har vært utprøvd både av Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tiden.
Satt i drift
Erfaringene er for mange overraskende gode, fremholder Nasta. Maskinen ble fredag satt i drift hos Feiring Bruk AS sitt pukkverk i Nittedal, med maskinfører Jon Henning Ruud som sjåfør.
– Både han og vedlikeholdsansvarlig tor Arne Nøst i pukkverket ser frem til å ta maskinen i bruk, sier Nasta.
Bell B60E har også en lillebror i B45E 4×4. Den ble lansert i fjor med samme konsept à là «leddstyrt tipptruck» med to aksler, men med transportbredde på under fire meter. Den byr på den samme lastekapasiteten som den «vanlige» 6×6 Bell B45E leddstyrte dumperen.
– Både B60E og B45E 4×4 vil være et flott tilskudd til entreprenører, tunneldrift og pukkverksindustrien i Norge, sier storkundeansvarlig Vegard Gultvedt hos Nasta AS.
– Bell er teknologisk langt fremme både med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet for maskinføreren. Med Bell Fleetmatic er det enkelt å følge opp driften med daglige og om ønskelig live oppfølging av laste og kjøremønster, supplerer produktsjef Ole Kristian Skauan.