Pon leverer 2500 tonn «miljøteknologi» til Hæhre

Hæhre signerte – som vanlig – en tung handleliste på sist Bauma. Totalt 55 maskiner. Derav 25 stykker(!) av Cat 352 NextGen. Leveransene er nå i full gang. Fire av maskinene er Hæhre først i verden med å ta i bruk.

– Hæhre har stort fokus på miljø. Det er godt synlig i deres nyeste innkjøp, forteller Pon Equipment i en pressemelding i dag.

På Bauma i fjor 2019 bestilte Hæhre en stor pakke maskiner fra Pon Equipment. Miljø og sikkerhet sies å være en rettesnor for hele leveransen.

Annonse

Pakken består av både mange og store maskiner.

  • 5 Cat 340 NextGen beltegraver
  • 25 Cat 352 NextGen beltegraver
  • 1 Cat 972M XE hjullaster
  • 2 Cat 980M hjullaster
  • 4 Cat 988K XE hjullaster
  • 12 Cat D6 XE doser
  • 6 Cat D8T doser

– Pakken utgjør til sammen over 2 500 tonn, opplyser Pon Equipment.

Alkolås og Hammerglass

Europas første Cat 352 NextGen står nå på Berger, men er snart i jobb for Hæhre.

Alle maskinene er solgt med Pon Fullserviceavtale. Maskinene er blitt levert fra januar 2020, og det meste av pakken blir levert i løpet av året.

Alle 55 maskinene er utstyrt med alkolås. Beltegraverne har også sikkerhetssystem for hurtigkoblingsfeste, hammerglass og stor lyspakke som ekstra sikkerhetsfunksjoner.

Første i Europa

Pon Equipment hadde en fredag i begynnelsen av september besøk av Hæhre Entreprenør på hovedkontor for å se på det første eksemplaret av Cat 352 NextGen i Europa.

Hæhre har bestilt totalt 25 stykker av den populære 50 tonns produksjonsmaskinen. Alle skal leveres i løpet av 2020/21.

– Miljøaspektet var en viktig faktor i beslutningsgrunnlaget. Vi er opptatt av å holde maskinparken oppdatert med den siste teknologien, og vi ser god økonomi i å være miljøbevisste, sier Frank Ole Sørensen i Hæhre Isachsen Maskinutleie.

Alle maskinene tilfredsstiller kravene til Steg V. Hydraulikkteknologien på de nye Cat 340 og 352 skal gjøre det mulig å få mer arbeid ut av hver kilowatt.

– Da kan vi produsere flere tonn per liter diesel. Den innebygde teknologien i beltegraverne hjelper også til med dette. Vi kan med det produsere tonn billigere enn man kan på eldre teknologi. Det hele handler om kost per tonn, sier Sørensen i Pons pressemelding.

Første i verden

Før jul skal Pon Equipment levere fire av Cats største hjullaster til Hæhre. De fire Cat 988K XE er utstyrt med Pon sidetippskuff.

SKUFFER IKKE: Pon Equipment skreddersyr hjullasterskuffer. Pål Brandvold og Frank Ole Sørensen er voksne karer, men ser ut som smågutter i den store sidetippskuffen til 988
Den er spesielt laget for tunneldrift, av sveiseverkstedet hos Pon Equipment.

FORNØYDE KARER: F.v. Egil Braaten (Hæhre), Dag Strøm (Pon Equipment), Frank Ole Sørensen (Hæhre Isachsen Maskinutleie) og Pål Brandvold (Pon Equipment).

Cat 988K i XE-versjon, med dieselelektrisk drivlinje.

Dette er intet mindre enn de første i verden som Caterpillar leverer til tunnel-applikasjon med sidetipp på Cat 988K XE.

– Både vi i Pon og Hæhre måtte legge ekstra press på Caterpillar for å få sidetippskuffe på Cat 988K XE. Maskinen har ikke vært tilgjengelig med det før nå.

– Javel…?

– Det aldri var tiltenkt fra Caterpillars side at man skulle bruke en sånn type skuff på denne hjullasteren.

– Kult! Hva trengs for å få det til?

– Blant annet en ventil for tredjunksjon måtte endres. Den gjør det mulig å bruke ekstra redskaper, som for eksempel sidetipp. Dette gjør de fire maskinene til de første av sitt slag i verden, sier Pål Brandvold.

Han er storkundeansvarlig i Pon Equipment, og har Hæhre høyt oppe på sin kundeliste.

Sidetippskuff «by Pon Equipment»

Skuffene på de fire maskinene er Pons egen sidetippskuff, produsert spesifikt for tunneldrift i norsk fjell på Pon Equipments sveiseverksted på Berger.

Alle de fire maskinene skal gå i Kvithamar/Åsen-prosjektet i Trøndelag, som har oppstart første halvdel av 2021.

Cat 988K XE har samme antall hestekrefter som Cat 988K. Det vil si voksne 588 hk. XE-maskinen er likevel mye sterkere og mer effektiv til lasting og produksjon. Den har raskere akselerasjon og mindre effekttap i drivlinjen på grunn av den dieselelektriske drivlinjen på XE-utgaven.

Håper å spare 25 prosent diesel

– Vi måler dieselforbruket i VisionLink daglig. Her får vi tilbakemelding fra de som måler avtrykket. Vi ser helt klare fordeler med å bruke denne teknologien. Det slår ut på forbruket – og på bunnlinje, sier Frank Ole Sørensen.

Han håper XE-versjonen av Cat 988K skal gi opptil 25 prosent redusert dieselforbruk sammenlignet med en tilsvarende maskin i samme vektklasse. VisionLink er Caterpillars nettbaserte verktøy for å lese av produksjonsdata fra maskinparken.