Ny, grom entreprenørtraktor fra Massey Ferguson

Massey Ferguson har endret på hvordan en traktor «skal» se ut. Nye 8S er på vei til Norge. – En viktig traktor for entreprenørmarkedet, sier salgssjef Gard Molvig.

I slutten av juli gjorde Massey Ferguson en internasjonal lansering av sin nyeste traktor. Nå er de første eksemplarene av nye Massey Ferguson 8s på vei til Norge.

Ikke bare var det MFs første heldigitale produktlansering, midt i koronapandemien. Det er også en traktor som bryter sterkt med hvordan en traktor «skal» se ut.

Annonse

Mellomrom

Massey Ferguson 8s har et 24 cm gap mellom hytte og motorrom. Her på vei til typegodkjenning sist vinter. (Foto: Leverandøren)

Et 24 cm rom mellom hytta og panseret, for eksempel. Samt en hytte med store glassarealer, og en frontrute som lener forover.

Begge deler er designgrep salgssjef Gard Molvig tror vil bli verdsatt av eiere og sjåfører som skal kjøre den nye traktoren i brøyting.

Skillet mellom motorrommet og hytta er i utgangspunktet lagt inn i designet for å redusere vibrasjoner og støy i hytta. Dette er gjort på traktor av andre produsenter tidligere, men MF har tatt i litt ekstra. Med et mellomrom så stort som 24 cm har man også kunnet plassere luftinntaket i bakkant av motorrommet, i stedet for helt foran.

Mindre utsatt for snøfokk

– Der er luftinntaket mindre utsatt for snøfokk. Spesielt fra fres, sier Gard Molvig. Han er salgssjef for Massey Ferguson traktor i Eik Maskin AS, importør av Massey Ferguson.

Gard Molvig, salgssjef for Massey Ferguson hos Eikmaskin AS. (Foto: Jørn Søderholm)

Med motoren godt innkapslet og atskilt ligger det godt til rette for mindre støy i hytta. Så lite at Massey Ferguson påberoper seg markedets mest støysvake traktor, med et lydnivå i hytta på bare 68 desibel.

God sikt

Utsikt og overskt sies også å være bedre i noen annen stortraktor. Føreren har totalt 6,6 kvadratmeter glassflater å titte ut gjennom. Frontruta er skråstilt forover. Dessuten er dasbordet erstattet av en skjerm på siden. Føreren har dermed full og uhindret oversikt fra skotuppene og framover.

– Dette er en fornyelse vi har ventet lenge på. Den er fabelaktig å kjøre. Mer som en lastebil enn en traktor. Vi gleder oss til å se den i bruk ute hos kunder, sier Molvig.

Interiør og førermiljø i nye Massey Ferguson 8s. (Foto: Leverandøren)

Massey Fergusons nye 8S-serie omfatter fire ulike modeller, fra 205 til 285 hestekrefter. Motoren fra AGCO-power på 7,4 liter er av en ny konstruksjon.

Den tilfredsstiller utslippskravene i steg fem, og skal klare seg med 10 prosent mindre drivstoff per time enn tidligere generasjoner. I likhet med lastebil og maskin har også dataalderen kommet til traktorer.

Connectivity

Massey Fergusons nye traktorer har en topp moderne «connectivity-teknologi», helt på linje med anleggsmaskiner og lastebil. Systemet sørger for at all informasjon om maskinen er tilgjengelig over nettet.

De første eksemplarene av nye Massey Ferguson 8 kommer til Norge nå i høst, ventelig tidsnok til klargjøring for brøytesesongen.

Molvig og Eik Maskin har store forventninger til at den nye traktoren skal slå an i entreprenørmarkedet. I fjor vinter gikk en prototype av den nye MF 8S i vintertesting i Norge. Nærmere bestemt hos Jan Storbækken på Tolga. I tillegg til eget landbruk driver han leiekjøring, deriblant brøyting vinterstid.

 

 

I en PR-video for Massey Ferguson skryter han blant annet av god oversikt fra hytta og et ventilasjonsanlegg som fungerer godt også i snøvær.

– En traktor jeg godt kunne tenkt meg å ha sjøl i framtida, sier Storbækken i videoen.