Atlas bygger hjulgravere på batteri

Tyske Atlas har bygget sin første hjulgående batterimaskin. En 21 tonns materialhåndteringsmaskin med løftbar hytte. Den kan også brukes som hjulgraver. Flere mindre el-hjulgravere er på gang.

HAMBURG: Den tyske maskinprodusenten Atlas har tatt skrittet over i el-drift på batteri.

Det gjør de i første omgang med en maskin de kaller Atlas 200 MH accu. Det er en batteridreven elektrisk sorterings- og materialhåndteringsmaskin.

Annonse

Sorteringsmaskin og hjulgraver

– Maskinen er hjulgående, og kan også leveres som hjulgraver, opplyser salgssjef Jon Christian Foss i Anleggssenteret Hadeland.

Bulder har agenturet på Atlas i Norge. Anleggssenteret Hadeland AS eier halvparten av aksjene i Bulder AS, og har ansvaret for salg av Atlas i Norge.

Rekkevidden på maskinen oppgis til 10 meter. Hytta kan løfte førerens synshøyde opp til 5,2 meter. Rekkevidde og løftehytte er identisk med dieseldrevne 200 MH, som er utgangspunktet for den batteridrevne maskinen.

Overlevert til gjenvinningsanlegg

Byggenummer én av Atlas´nye batterimaskin ble nylig overlevert til den kommunale avfalls- og gjenvinningsetaten SRH i Hamburg, der den skal gå på et gjenvinningsanlegg.

Topptung overlevering av den nye maskinen til Stadtreinigung Hamburg (SRH).

Framdrift og hydraulikk drives av et maskineri med 140 kW – eller 190 hestekrefter om du vil. Disse hestekreftene får fóret sitt fra fire batterimoduler, som til sammen veier 900 kg.

– Det gir maskinen en arbeidstid på tre-fire timer, og en ladetid på én time. I praksis betyr det at maskinen kan kjøres en halv dag, lades i lunsjpausen og kjøres resten av dagen. En full arbeidsdag på batteridrift, uten en dråpe diesel, sier Atlas i en pressemelding.

Viktig framskritt for Atlas

– Dette er en milepæl i vår historie. Et intensivt utviklingsarbeid har fått fram en maskin som representerer et stort framskrift, sier administrerende direktør Brahim Stitou i Atlas GmbH i pressemeldingen.

Det var nevnte gjenvinningsetaten SRH som først tok initiativet til maskinen, i en forespørsel til en regional Atlas-forhandler.

El-systemet har blitt utviklet av selskapet FRAMO GmbH, som etter sigende har lang erfaring med elektrifisering av kjøretøyer. Sammen har FRAMO og Atlas utviklet løsningen der den dieseldrevne materialhåndtereren 200 MH har blitt bygget om til elektrisk drift.

En ombygging ganske lik den Pon Equipment gjør på Cat-gravere i Norge.

De fire batterimodulene har overtatt plassen etter den demonterte dieselmotoren. Batteripakken er på til sammen 116 kilowattimer (kWh).

Hurtiglader som til elbil

SRH har fått montert en 75 kW batterilader på gjenvinningsstasjonen der den skal gå i arbeid. Laderen har den samme CCS-kontakten som på hurtigladere til elbiler rundt om på bensinstasjoner og andre steder.

Hurtiglader opptil 150 kW er tilgjengelig, og vil i følge enkel matematikk trengs for å lade en 116 kWh batterpakke opp på en time.

Ombygget dieselmaskin.

140 kW/190 hk.

Fire batteripakker på totalt 116 kWh og 900 kg har overtatt plassen etter dieselmotoren.

Atlas har samtidig med overleveringen til gjenvinningsstasjonen i Hamburg offentliggjort betydelige el-ambisjoner. Foreløpig har Atlas fabrikken sagt de leverer følgende med batteridrift:

  • Atlas 200MHA (sorteringsmaskin, omtalt her)
  • Atlas 140WA (hjulgraver)
  • Atlas 150WA (hjulgraver)

Atlas bygger også maskiner med el-drift, med opptil 80 m kabel bak:

  • Atlas 140 WE (hjulgraver)
  • Atlas 160 MHE (sorteringsmaskin)
  • Atlas 220WE (hjulgraver)
  • Atlas 250MH (sorteringsmaskin)
  • Atlas 160LCE (beltegraver)
  • Atlas 240LCE (beltegraver)
  • Atlas 340LCE (beltegraver)

Priseksempel

– Pris?

– Ta en en Atlas 140WE hjulgraver på batteri som eksempel. Den vil koste omkring 4,9 millioner før utstyr og mva, sier Jon Christian Foss.

– Hva vet du om det som skjer videre på den fronten fra Atlas?

– De er opptatt av å bygge maskiner slik kunden ønsker, og de er store på spesialmaskiner. Atlas vil etterhvert komme med beltegravere og andre modeller på batteri også, sier han.