Fire nye Volvo lastebiler på én gang. FM, FMX, FH og FH har alle blitt fornyet. Mest i førermiljøet. Nå i høst skal de ut på «signingsferd» i forbindelse med salgsstart. Vi har kjørt én av dem som snarest.
Tidligere i år kom Volvo Trucks fire nye lastebiler på én gang. Nå har de fire kommet til Norge.
De fire tunge lastebilene FH, FH16, FM og FMX representerer omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks’ leveranser.
Sist februar – akkurat i det koronapandemien var i ferd med å ta fart for alvor – gjorde Volvo Trucks en internasjonal lansering av nye versjoner av de fire lastebilene.
Til norske forhandlere
Nå – i august – har de fire nye lastebilene kommet til Norge. De skal vises hos norske forhandlere og til norske lastebilbrukere utover høsten.
Alle fire har fått en grundig fornying i hytte og førermiljø.
FM er modellen Volvos folk snakker først, mest lengst og høyest om. Den er tvers gjennom ny. Hytta er ny, og Volvos designere og utviklere har gjort store øvelser for å bedre sikten.
Frontruta er større og går lenger ned. Dørlinja er lavere. Det gir bedre sikt mot blindsona på høyre side.
Blindsonekamera
Et nytt kamera i speilfestet på høyre dør gir en fabelaktig panoramasikt over den vanskelige blindsona på høyre side.
Så snart blinklysarmen vippes mot høyre flommer bildet fra kameraet ut over den ganske store skjermen på dashbordet.
Bildet er – i alle fall i dagslys – godt nok til at du nesten kan telle håra i øyenbryna på (elsparke)syklisten som plutselig befinner seg i blindsona, og helt uten å vite det har unngått å havne i livsfare på grunn av det kameraet.
Det viktige blindsonekameraet er ikke det eneste nye på kamerafronten. Totalt skal man kunne utstyre bilen med åtte ulike kameraer, plassert der man har mest nytte av det ut fra type kjøring.
Større plass i FM og FMX
Det er gjort store øvelser også for å øke plassen i hytta. Da Volvo relanserte den store XXL-hytta på FH og FH16 fikk den 650 liter større volum enn «lillebror» Globetrotter.
Globetrotter-versjonen av den nye FM-hytta er nå 1000 liter større enn standardhytta.
FMX har fått den samme hytta som FM, bare med overflater og kledning som seg hør og bør anleggsbilen FMX. Nytt chassis fikk den i 2019, så nå er det hytta og førermiljøet som har blitt fornyet på den.
Nei, vent litt forresten. Det er én chassisnyhet på FMX også: En ny, 38 tonns boggi.
Den er lite aktuell for biler som går i kjøring på offentlig vei, men desto mer aktuell for biler som går i den tyngste kjøringen. I brudd og på lukkede anlegg, for eksempel. Kombinert med ti tonns akslinger lenger fram kan en fireakslet bil dermed få opptil 58 tonn totalvekt.
– Det betyr at fireakslet FMX kan ta en del av massetransporten som går på dumper i dag, sier Lasse Børge Sætre i Volvo Trucks.
Volvo har med den nye generasjonen lastebiler – på alle fire modeller – innført flere nye forbedringer i elektronikken og grensesnittet rundt føreren. Fellesnevneren er at det skal bli enklere å være sjåfør.
Enklere modusvalg
Ny girvelger, for eksempel. I tillegg til selve spaken har det nå dukket opp en «Mode»-knapp. Her velger føreren mellom olike driftsmodus.
Standardvalg er Economy, og så er det opp til føreren å velge seg gjennom Standard, Performance, Offroad eller Heavy. Alt etter hva bilen er utstyrt med. Føreren slipper med andre ord å bla seg gjennom menyer for å velge kjøremodus.
På dashbordet finner vi et annet eksempel: Et nytt «Traction Panel».
Fra et lite panel med minimalt med knapper skal føreren styre alt av sperrer, antispinn / traction control, ABS også videre. Man slipper å lete seg gjennom en kvadratmeter med helt like knapper.
Jævlige kjøreforhold
Når det drar seg til med vanskelige forhold er det bare å vri «Traction Panel-knotten». Jo lenger mot høyre, jo flere virkemidler mot jævlige kjøreforhold tas i bruk.
Cruisecontrollen er et tredje eksempel. Her har Volvo lagt enda litt utviklingsenergi ned i å gjøre den til sjåførens beste venn.
I nedoverbakke bruker den for eksempel alle hjelpemidler til å holde angitt (over)fart: Retarder og motorbrems først, hjulbrems til slutt.
Dersom hjulbrems tas i bruk, så bremser den som en erfaren sjåfør. Det vil si at den går ordentlig på bremsen, drar ned farta og slipper. Ingen konstant og ødeleggende bremsing nedover hele Måbødalen, altså.
I «I-See»-topografisk modus skal cruisecontrollen gjøre mye av planleggingen for sjåføren.
– Den vet nøyaktig hvor du er. På meteren. Den vet hvor den skal begynne å dra på for å holde farta opp bakkene, sier Sætre.
Volvo har valgt å ikke gjøre den topografisk planleggende cruisecontrollen smart nok til å dempe farta eksempelvis inn mot rundkjøringer der du ikke akkurat kan holde fartsgrensa gjennom. Der må sjåføren ta over.
Trygt når det er trangt
FMX-en vi kjørte var en treakslet 540 satt opp med brøytefeste og dumperkasse. Merkbart bedre sikt i blindsoner foran og på høyre side, og det høyre hjørnekameraet er en stor betryggelse når det blir trangt.
Bilen har «bare» vanlig cruisecontrol, ikke den mer avanserte adaptive cruisecontrollen med «I-See-«funksjon. Dette i følge medfølgende Volvo-mann på grunn av brøytefestet.
(Her vil nok Mählers folk ile til å minne om at de i årevis har tilbudt brøytefester som ivaretar full cruisecontrol- og nødbremsfunksjon.)
FMX vs FH vs FH16
Volvos folk har trua på at nye FMX vil gjøre det lettere å få bileiere til overbevise sine sjåfører om å kjøre FMX i stedet for de dyrere FH eller FH16.
Deler vi den trua? Tja. Det har skjedd mye rart i verden. Men du skal nok som bileier (fortsatt) jobbe hardt for en slik aksept.
På grunn av koronapandemien er det i Volvo-systemet en smule uvisshet med produksjon og leveranse av den nye generasjonen lastebiler. Hos Volvo Trucks i Norge meldes det at salgsstart er nå i høst, og at de første bilene ventes levert på norske skilter litt utpå vinteren.