Dette er Norges første utslippsfrie anleggsplass, midt i Oslo sentrum. Her kjører Andreas Johansson en 18 tonns Zeron ZE160LC. – Det funker, konstaterer maskinføreren.
Andreas Johansson er ansatt hos det svenske firmaet Holth Entreprenad AB, men har i drøyt et halvt år vært innleid hos Steen & Lund AS.
Han jobber på prosjektet «Norges første utslippsfrie anleggsplass», midt i Oslo sentrum.
Utslippsfri anleggsplass
Det er Oslo kommune ved Bymiljøetaten som oppgraderer Olav Vs gate, og for første gang gjennomfører et prosjekt med utslippsfrie maskiner. Det fremgår av en pressemelding fra Nasta AS.
Maskinfører Johansson har vært med fra prosjektet i Olav V’s gt. Startet. Her har han vært fast maskinfører på Zeron ZE160LC, en 18 tonns utslippsfri gravemaskin utviklet av Nasta Spesialproduksjon i Larvik.
Maskinen er utleid til Sørby Utleie AS, som videre har inngått konsesjonsavtale på leie av maskiner med Bymiljøetaten.
Nyttige erfaringer
– Pilotprosjektet i Olav Vs gate er det første med mål om å være utslippsfritt. Det gir nyttige erfaringer videre, både for entreprenører, nettselskap, kommuner og maskinleverandører. Vi er stolte over å være med på en omstilling av hele bygg og anleggsbransjen. Dette prosjektet har gitt oss gode erfaringer som vi kan bruke videre. Vi er avhengig av at alle aktører kommuniserer godt og spiller på lag. Vi i Oslo Kommune gleder oss til fortsettelsen, sier prosjektleder Vibeke Maria Giil i Bymiljøetaten i pressemeldingen.
Det er mange og ulike meninger om utslippsfrie maskiner. Nasta benytter pressemeldingen til å fortelle hva maskinføreren selv mener etter drøyt 6 måneder bak spakene.
– Det funker, konstaterer Johansson.
Fra skeptisk til positiv
Han innrømmer at han var skeptisk til prosjektet og maskinen.
– Det har gått veldig bra. En må bare planlegge for å arbeide litt annerledes en vanlig, sier han i pressemeldingen.
I løpet av første halvår har maskinen nesten 1 200 timer. Andreas har hatt kontrollen over spakene hele tiden.
– Det har ikke vært noe tull med maskinen. Utover det jeg selv er skyld i, presiserer Andreas.
Prototypen som ble benyttet i starten hadde en enklere kabelløsning. Da var det et par ganger hvor kabelen ble beltet over. Da blir kabelen utkoblet, og maskinen stopper automatisk.
– Det kostet oss kanskje 5-10 minutter, men det har aldri vært kabelbrudd, sier han.
Bedre kabel
Nylig ble maskinen byttet ut med en annen. Maskinen som går på området i dag har en løsning der kabelen er festet til beltene. Selve kabelen er lokalisert i en egen container med selvdreven trommel.
Dette gjør at maskinføreren kan arbeide uten å bekymre seg om kabelen.
– Nå er jeg så vant til å ha kabel, så om jeg nå skal kjøre dieselmaskin kommer jeg fortsatt til å agere som om den har kabel, sier Andreas.
Nastas to tekniske sjefer Knut Gaarde og Aksel Bonstad har sammen med Nils Olav Haukaas vært sterkt involverte i utviklingen av de utslippsfrie anleggsmaskiner som Nasta AS tilbyr under Zeron-navnet.
Likt ettersyn
Når det gjelder vedlikehold og generell drift er det svært liten forskjell mellom en elektrisk og en dieseldrevet anleggsmaskin.
Det viktigste er å holde øye med nivåene på hydraulikkolje og kjølevæske.
– Det daglige vedlikeholdet er tilnærmet likt. All nødvendig informasjon finner man på skjermen inne i maskinen. Inne i maskinen er det derimot ikke likt. Her er det viktigste det visuelle ettersynet, sier teknisk sjef Aksel Bonstad i Nasta AS. I pressemeldingen understrekes det at selskapets tekniske avdeling gir full support på de utslippsfrie Zeron maskinene.
De utslippsfrie maskinene fra Nasta er et resultat av år med forskning. Aksel og Knut – og resten av forskningsteamet hos Nasta AS, er avhengig av tilbakemeldinger fra maskinførere som Andreas for å kunne utvikle maskinene videre.
Energistyring fra kabel og batteri
Maskinen Andreas kjører har et energistyringsssystem kalt PeakShaver+. Nasta har både utviklet systemet og registrert navnet som varemerke.
PeakShaver+ systemet er en kombinasjon av batteri og strømtilførsel. Maskinen kan gå på batteri i ca en halv time med full effekt. Dette gjør det mulig å belte maskinen mellom ulike strømpunkter, eller flytte og laste opp maskinen de gangene det trengs transport til neste prosjekt.
– Når den er tilkoblet strøm bruker den også batteriet, men da for å avlaste ved strømtopper. Da tas ca 60 prosent av det maskinen trenger ut fra kabel. Resten hentes fra batteriet, forklarer Knut Gaarde.
Renere arbeidsplass
Maskinfører Andreas Johansson mener støyen er den største forskjellen på elektrisk og dieseldrevet. Han gleder seg også over en renere arbeidsplass.
– Den største forskjellen er lyden. For både de på utsiden og for meg selv. Dessuten blir arbeidsplassen renere. Jeg slipper å passe på dieselmåler og bestilling av tankbil. Og dessuten…
– Ja…?
– Dette er fremtiden! Det blir ganske kult å kunne si til folk om 30-40 år at jeg var en av de første som renoverte en hel gate med elektriske maskiner. Det er litt spennende.
– Helt ærlig: Ville du valgt elektrisk igjen om du kunne velge fritt?
– Absolutt! Det funker jo!
– Hva vil du si til de som er skeptiske?
– Dere får mene hva dere vil. Jeg ønsker dere alle velkommen til fremtiden. Prøv selv, og du vil oppleve at det går bra! Jeg har kjørt den i 6-7 måneder og snart bygget en hel gate, sier Johansson før han klyver opp i hytta igjen.
Han har en gate å bygge ferdig.