Råde Graveservice AS har fått sin første elektriske maskin i stallen, en fem tonns Kramer hjullaster. Et viktig signal for bedriften, men mye mer enn en ren symbolmaskin. Ladekapasitet er ikke noe problem.
– Skal vi være med og kjempe om fossilfrie kontrakter er det viktig at vi også investerer i fossilfrie maskiner. Bransjen generelt satser mer og mer på den grønne veien. Det betyr stadig sterkere fokus på fossil- og utslippsfrie bygg- og anleggsplasser. Her skal vi være en seriøs og framoverlent aktør.
Det sier daglig leder Knut Magnus Hvidsten i Råde Graveservice i denne artikkelen.
Her understrekes det at den nye elektriske hjullasteren ikke bare er et symbolkjøp.
– Det stilles stadig oftere krav til grønt utstyr på en rekke prosjekter. Vi skal være rigget til å være med, sier Hvidsten.
Hjelpemaskin
Den nye hjullasteren av typen Kramer 5055E er en fem tonns hjullaster. En typisk hjelpemaskin som benyttes til lasting og lossing, håndtering, rydding og diverse andre serviceoppgaver.
Beskjeden vekt og lastekapasitet opp mot to og et halvt tonn gjør den til et fint tilskudd til Råde Landskap sine oppdrag.
– Den er mindre og lettere enn andre anleggsmaskiner i vår maskinpark. Så langt vil jeg si at maskinen fungerer utmerket med både pallegaffel, skuff og feiemaskin, alt etter behov. Vi har mange og allsidige oppdrag i byer og tettsteder. En stillegående og fossilfri maskin er absolutt et pluss, mener prosjektleder Petter Gabrielsen.
Fortsatt kostbar
Maskinen er utstyrt med to elmotorer som driver henholdsvis hydraulikk og framdriften. Den har styring og drift på alle fire hjul.
– Fortsatt er elektrisk utstyr betydelig dyrere enn dieseldrevne maskiner. Vi håper prisen vil gå ned etter hvert som markedet for fossilfritt blir større, sier Hvidsten.
Kramer er en del av Wacker Neuson-konsernet, med H&H Maskin AS som norsk forhandler. Produsenten var tidlig ute med en elektrisk hjullaster i denne størrelsen. Her er dieselmotoren erstatte med de to el-motorene og en litium batteribank.
– Hva med ladekapasitet?
– Så lenge maskinen operer som en hjelpemaskin vil det ikke være problem med ladekapasitet. Med fullt batteri vil denne maskinen fint holde gjennom en hel arbeidsdag, mener Hvidsten.
Han sier seg stolt over at Råde Graveservice er blant de første entreprenørselskapene i landet som satser elektrisk.
Spesialister på uteanlegg
Råde Landskap er en mesterbedrift som sammen med Råde Graveservice påtar seg alle typer oppdrag innen grunn- og utomhusarbeid. Det inkluderer alt innen ferdig utformede uteanlegg med påfølgende vedlikehold. Fagutdannede anleggsgartnere påtar seg jobber for private kunder, offentlige etater, næringsbygg og borettslag.
– Med denne avdelingen har vi satt vårt preg på flere byer og tettsteder i Østfold de siste årene. Flere store prosjekter er lagt merke til i Råde og Moss, og bybildet i Fredrikstad er også kraftig fornyet takket være Råde Landskap. Det inkluderer blant annet Byparken, Dampskipsbrygga, Bellevue brygge, Tordenskiold brygge og Biblioteksparken. Her har vi mange gode prosjekter på referanselisten, sier Hvidsten og Gabrielsen.
Nullutslipp om ti år
Statens vegvesens nye vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland, er glad for at norske entreprenører nå tar i bruk fossilfrie maskiner. Under Arctic Entrepreneur på Gardermoen i slutten av januar understreket hun at Statens vegvesen vil være en aktiv pådriver for å nå klimamålene.
– Det er de mindre kjøretøyene som har best teknologi i dag. Det er viktig at også større maskiner kan komme etter. Elektrifiseringen er godt i gang og mye vil skje de nærmeste årene. Målet er nullutslipp allerede i 2030. Det er viktig at vi vil, og at vi jobber langsiktig, sa hun.