Med nese for dynamitt

Ingen elektroniske sensorer kan måle seg med Chili, Corona(!) og Sylvester – sprengstoffhundene som jakter dynamitt på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal.

Anleggsmaskinen har tidligere skrevet om hunder med supernese som leter opp gjenstående sprengstoff, enten det er fra 50-tallet eller forrige uke. Les saken om Eksplosivhund.no.

Nå er det AF Gruppen som benytter hunder til sprengstoffsøk på nye E39 mellom Kristiansand og Mandal, som selskapet bygger på oppdrag for Nye Veier. Hundene skal minke risikoen for å påtreffe gjenstående sprengstoff i den videre driften. For å få bygget ny trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal øst, skal det sprenges og transporteres betydelig med masse. Hundenes oppgave er å søke etter rester av sprengstoff. Det skriver AF Gruppen i en pressemelding.

Annonse

– Vi legger stor vekt på å ivareta omgivelsene våre ved sprengning og masseforflytting, og viktigst er sikkerheten til de som jobber i og for prosjektet. For å være trygge på at personell og maskiner ikke blir skadet, og på at vi ikke etterlater oss sprengstoffrester i området, setter vi inn et ekstra sikkerhetstiltak, uttaler utbyggingssjef Harald J. Solvik i Nye Veier i pressemeldingen.

Hunden Sylvester og hundefører Leif Ove Skancke på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal. (Foto: Catchlight).

Spesialtrente snusere

Siden 2012 har AF benyttet søk med trente hunder etter sivile eksplosiver. Fra høsten 2017 startet opptreningen av egne hunder ansatt direkte i AF. Hundene er nå fullt operative og ute i jobb.

– Hundene kan lukte og identifisere sprengstoff. Dette kan dreie seg om å finne gjenstående eksplosiver i grunnen på en effektiv og sikker måte, som i dette tilfellet på E39 Kristiansand-Mandal øst. I AF Decom har vi lang erfaring, sertifikater og de tillatelser som myndighetene krever, for å håndtere alle typer eksplosiver og risikoer knyttet til håndtering av forsagere, sier Kristoffer Modell, rådgiver og hundetrener i AF Decom.

Teknologi og hunder i samspill

Ifølge DSB var det i fjor 300 hendelser knyttet til sprengstoff i Norge, hvorav hovedvekten omhandler forsagere. For å minimere risikoen for ulykker, har Nye Veier innført krav om bruk av elektroniske tennere. Det gjør entreprenøren i stand til å ha digital oversikt over alle sprengladninger og om detonasjon har skjedd som planlagt. Dette søket med hunder er et ledd i å få verifisert at slike tennere faktisk reduserer problemet med gjenstående sprengstoff. Elektroniske tennere medfører en relativt stor merkostnad, men gir også kostnadsbesparende effekter.

Nye Veiers utbyggingssjef for E39 Kristiansand vest-Mandal øst, Harald J. Solvik (t.h.). Her sammen med John Eriksen, bergsprengningsleder i AF Gruppen. (Foto: Nye Veier).

Det skal gjennomføres hundesøk i områder hvor det har vært anleggsvirksomhet tidligere for å få ned risikoen for å påtreffe gjenstående, udetonert sprengstoff. Med hundesøk blir det videre arbeidet i prosjektet enda tryggere for prosjektets ansatte.

– Dette er et godt eksempel på effektive og gode sikkerhetstiltak som vi vet virker. Vi er kompromissløse på at ingen skal skade seg i våre prosjekter, og da er det en selvfølge å både prøve ut og innføre nye metoder og tiltak, sier utbyggingssjef Solvik.