Bertelsen & Garpestad oppgraderer tunneler på Haukelifjell

Egersund-firmaet Bertelsen & Garpestad AS skal oppgradere to tunneler og ett rasoverbygg på E134 på Haukelifjell de neste tre årene, med en totalkostnad på 340 millioner kroner.

Det ble en digital kontraktsignering, da papirer ble sendt mellom Egersund, Vigeland i Agder og Bergen. Årsaken er selvfølgelig koronasituasjonen. Men, kontrakten ble signert. Dette skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

1000 m.o.h.

På Bertelsen & Garpestad AS’ hovedkontor i Egersund satt markedssjef Andreas Roan og kalkulatør Gustav Gudmestad mens i Statens vegvesens Utbyggingsdivisjons kontor i Bergen satt utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Papirgangen mellom disse stedene ble koordinert av Vegvesenets prosjektleder Stig Magnus Berg-Thomassen fra hjemmekontoret og byggeleder Steffen Köhler som satt på Vigeland i Lindesnes kommune.

Annonse

God geografisk spredning i lavlandet altså, men det er i høyfjellet det skal skje. 1000 meter over havet ligger Haukeliseter, og om lag en kilometer øst for den skal Vegvesenet bygge sin brakkerigg for prosjektet, rett ved siden av brøytestasjonen. Tunneloppgraderingsprosjektet går over tre sesonger og skal være ferdig 30. september 2022.

Fra den digitale kontraktsigneringen. Hovedbildet viser prosjektleder i Vegvesenet, Stig Berg-Thomassen. (Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen).

– Vi legger opp til at det kan arbeides fra 15. juni til 15. oktober hvert år. Det blir mye regulering av trafikken, spesielt tungbiltrafikken. Hovedvegen blir stengt, og vi skilter godt flere steder i sør-Norge. I tillegg informerer vi også om arbeidet og trafikkomleggingen på alle ferger som kommer fra kontinentet, uttaler prosjektleder Stig Berg-Thomassen i pressemeldingen.

Anleggsstart 15. juni

Det er to tunneler, Vågslid og Haukeli, som skal oppgraderes i tillegg til Svandalsflona skredoverbygg. Arbeidene starter med Vågslid-tunnelen, der den gamle Haukelivegen skal brukes som omkjøringsvei for lett trafikk og Haukeli-ekspressen. Det blir nattestengt for tungbiler med kolonnekjøring på dagtid. Den gamle riksveien gjennom Dyrskar skal være omkjøringsvei når arbeidene starter i Haukelitunnelen.

Annonse

– I øyeblikket ligger det 14 meter med snø i Dyrskar, så vi holder på med å kalke traseen fra helikopter, sier Berg-Thomassen, og håper på at snøen er borte til 15. juni da det er anleggsstart.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ønsket entreprenøren lykke til med prosjektet, og sa at det er et ekstremt prosjekt i uvanlige omgivelser.

Les mer prosjektet på Vegvesenets sider.