Denne stigen holder liv i både moderne maskinførere og det gamle Brøyt-navnet. Olav Wendelbo driver serieproduksjon av nedfellbar Brøyt-stige. Opprinnelig utviklet til X41, og kan brukes på alle større gravere i dag.
BERGEN / LÆRDAL: Gjenopplive det gode, gamle Brøyt-navnet? Ja, det er ikke Olav Wendelbo (38) imot. Han er faktisk godt i gang, om enn i det små.
Nærmere bestemt i form av «Brøyt-stigen». Den enkle og robuste nedfellebare stigen ble opprinnelig utviklet til bruk på de store Brøyt-modellene på slutten av 70-tallet.
Brøyt-stigen
Nå driver Brøyt-entusiasten fra Lærdal serieproduksjon og salg av stigen. Naturligvis under navnet «Brøyt-stigen».
– Den er så enkel. Kun ett ledd og to gassdempere, en plattform i stål og selve stigen i aluminium. Det er ikke så mye fiksfakseri, sier Wendelbo.
Serieproduksjon er kanskje å ta litt hardt i. Men det ligner. Og her er det utelukkende kortreist som gjelder. Dako Mekaniske AS i Kaupanger lager delene. Sogneprodukter AS sandblåser og pulverlakkerer dem. Kvalitetskontroll, klargjøring og pakking foregår i Olav Wendelbo sitt eget verksted i Lærdal.
Brøyt-stigen er en nedfellbar stige til bruk på alle gravemaskiner fra 30 tonn og oppover. Stigen og tilhørende plattform gjør det enkelt og trygt for føreren å komme seg inn og ut av store gravemaskiner.
Til England
Vi møter Olav på en gravejobb i Bergen. Så snart han er ferdig med den skal han hjem til verkstedet for å pakke tre stiger for levering til England. Til nå har han levert nærmere 40 stiger til Norge, England, Nederland, Danmark og Tyskland.
– Jøss… Fra verkstedet på gården i Lærdal? Hvordan har det gått til?
– Facebook. Internett. Fantastisk hjelpemiddel. Jeg la ut en liten snutt av stigen i bruk. Den ble delt på flere utenlandske maskingrupper. Der har ansatte antakelig sendt videre til sjefene sine, humrer han.
Brøyt og norsk anleggsbransje henger tett sammen. Om du bare litt interesse for Brøyt, så har du muligens vært borti navnet Olav Wendelbo. Han er en av de mest dedikerte Brøyt-entusiastene vi har. Han har egenhendig restaurert flere Brøyt-maskiner. Både de tre (!) han selv har i bruk for tiden, og flere restaureringer gjort for kunder.
Ikke til pynt
– Jeg har en X45, en X20 TL forgrover på belter og en X22 jeg har bygget om. Nesten til det ugjenkjennelige.
– Og alle er i bruk…?
– Jaja, de er ikke bare til pynt!
– Den stigen, hvilken sammenheng har den med Brøyt?
– Den ble utviklet av Brøyt på slutten av 70-tallet, for å ha på de store forgraverne. Det begynte på X41. Siden brukt på de store, sier han.
Småskala-produksjonen av den leddede stigen begynte så smått i forbindelse med restaureringen av Olavs egen X45. Den kjøpte han for 8-10 år siden. Den originale stigen var ødelagt og vekk. Wendelbo måtte få laget en ny.
– Jeg fikk laget fire stykker når jeg først var i gang. Da var det to stykker til som ville ha. Johannes Eide i Stangeland og Ulv Tyssøy i Sartor Maskin. De ville bruke den på 480-ene sine. Der står de ennå. Ulv har den samme stigen på sin tredje maskin, sier Olav Wendelbo.
Store maskiner
Fram til skrivende stund (desember 2019) er det levert bortimot 40 stiger. Mange av dem står på 30-40- og 50-tonnere. Den er også tatt i bruk på storheter som Volvo 750 og Cat 390.
Stigen lages komplett med tilhørende plattform/stigtrinn. Dette er i strekkmetall, og mer åpent enn den originale plattformen på mange moderne maskiner. Der er det det ofte tett i tett med små hull.
– Blir fort snø og is oppå. Det er artig om morran. Her faller snøen gjennom åpningene i strekkmetallet. Stigen er et rent sikkerhetsprodukt, sier han.
Det hadde jo ellers vært moro å sett Brøyt-navnet brukt på nye maskiner. Hvem vet hva fremtiden bringer. Olav Wendelbo har noen planer han siste oss etter at dette intervjuet var slutt. Men det får vi vente med til en annen gang.