Signerte jernbanekontrakt for nær to milliarder

Dette er et handshake verdt tett på to milliarder. Veidekke setter straks i gang med en ny kontrakt på jernbane med tunnel i Vestfold.

Veidekke ASA og Bane NOR signerte nylig kontrakt om bygging av Skogertunnelen. Det er en ny dobbeltsporet bergtunnel på Vestfoldbanen fra Drammen til Kobbervikdalen.

Kontrakten er en totalentreprise med kontraktsverdi 1,96 milliarder kroner eks mva. Arbeidet starter høsten 2019. Planlagt byggetid er fire år, melder Veidekke.

Annonse

Ferdig 2024

– I Veidekke får vi en solid aktør inn i vårt prosjekt her i Drammen. De leverer på kvalitet og har gode referanser. Vi kjenner Veidekke godt fra tidligere tunnelprosjekter, sier utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane NOR.

Dobbeltsporet skal etter planen står klart til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet. Det blir mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg.

– Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier hun.

Prosjektet UDK01 Bergtunnel og dagsone Skogertunnelen inngår i InterCity-utbyggingen på Østlandet. Det er norgeshistoriens største samferdselsprosjekt.

Skogertunnelen blir en viktig brikke i det sammenhengende dobbeltsporet mellom Drammen og Tønsberg. Det skal tas i bruk i 2024.

Glad

– Vi er svært glade for å ha vunnet konkurransen om dette store oppdraget, som vil bety så mye for så mange. Her får vi virkelig bruk for Veidekkes kjernekompetanse på fjell og betong. Nå ser vi frem til et godt samarbeid med Bane NOR om byggingen av Skogertunnelen, som vil gi togreisende på Østlandet større fleksibilitet i hverdagen, sier konsernsjef Jimmy Bengtsson i Veidekke.

Kontrakten omfatter bygging av den seks kilometer lange bergtunnelen gjennom Strømsåsen, og 300 meter dagsone som vil koble tunnelen til eksisterende spor.

Med tilhørende tverrslags- og evakueringstunneler skal Veidekke bygge til sammen 10,8 kilometer tunnel og utføre ca. 165 000 kvadratmeter kontaktstøp mot fjell for å sikre tunnelen mot vann og frost.