Kjøre rundt med et fire tonn tungt boreaggregat med to borhammere, det krever litt ekstra av bæremaskinen. Minera Skifer i Oppdal brukte fem år på å skaffe sin nye, spesialbygde Hitachi 36 tonns hjulgraver og boremaskin.
OPPDAL: – Det var en utfordring å få tak i stor nok hjulmaskin. Mange av dem er begrenset til 25 tonn. Denne veier 36 tonn, pluss boreenheten på 3900 kilo. Den er vår største maskininvestering noen gang.
Det sier avdelingsleder Håvard Sæteren i Minera Skifer i Oppdal.
I juni fikk de overlevert en spesialbygget Hitachi ZX220W hjulgraver. Graveaggregatet har fått forlenget alle tre deler, og er nå ti meter langt. Dessuten er maskinen utstyrt med hytteløft opp- og framover og et Sandvik DQ420R boreaggregat med tilhørende støvsuger.
Nasta Spesialprodukter
– Vi vurderte en materialhåndteringsmaskin, for å få en maskin med vekt opp mot 40 tonn. Men det var ikke mulig å få en sånn med knekkbom. Her har Nasta Spesialprodukter gjort en god jobb, og laget en ypperlig maskin til oss, sier Ingar Dørum i Minera Skifer Oppdal.
Her kan føreren gå rett inn på pallen, og styrer alle funksjoner unntatt hjulkjøring fra fjernstyringen. Dessuten kan alle funksjoner styres fra inne i hytta.
– Hytteløftet sparer mye tid. Føreren kan gå rett inn på pallen, uten trapp. Vi får raskere boring og sprengning når man slipper å bygge trapp, sier Dørum.
– Hvorfor hjulgraver?
For sakte
– På grunn av forflytning. Maskinen går mellom flere uttak og paller. Det kan fort være litt avstand. Da ville det gått for sakte med en beltegraver, sier Sæteren.
Den nye Hitachien avlaster selskapets gamle hjulgraver med dobbelt boreaggregat. Det er en Cat 320 hjulgraver som så dagens lys tilbake i 2001. (Artikkelen fortsetter under videoen)
https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/414384239097189/
Den tradisjonsrike bedriften litt sør for Oppdal sentrum henter ut råstoffet sitt fra et brudd på rundt 1000 meter over havet, og foredler dette til skiferprodukter i en fabrikk nede i dalen.
Oppdalsskiferen har vært en populær byggevare, helt siden karene som bygget Dovrebanen fant ut at steinen kan risses og knekkes akkurat som glass. Det gjør at steinen kan knekkes til presise formater. Fortsatt brukes det samme prinsippet i produksjonen.
Oppe i bruddet er det imidlertid et helt annet prinsipp som gjelder: God, gammel boring og sprengning på paller. Men i stedet for en konvensjonell borerigg bruker skiferdriverne en diger hjulgraver, påmontert et stort Sandvik DQ420R boreaggregat. Aggregatet er for øvrig er en unik maskin, som det kun finnes én av i hele verden.
Sprenger med svartkrutt
Lesere som er svært godt inne i Sandviks produktverden vil muligens stusse over tallet 420. Vanligvis heter det aggregatet DQ440, og har fire borhammere. Hos Minera er det «bare» to.
– De to andre er satt på den gamle bormaskinen vår, som en fornying av boreutstyret der. Sandvik er en av få som leverer sånt boreutstyr, sier Ingar Dørum.
Også sprengningen foregår i «old school-stil», med svartkrutt og det-lunte. Det sprenger tregere enn annen type sprengstoff, og er dermed mer skånsom mot steinen. Det skytes gjerne opptil et par ganger om dagen oppe i bruddet.