Michelin lanserer dekkserien Michelin PRO for hjullastere og transportmaskiner som opererer i gruver under bakken.
Underjordisk arbeid er den største påkjennelsen for dekk, ikke bare på grunn av det aggressive underlaget, men også fordi dekkene slites og skades når de kommer i kontakt med tunnelveggene. Hvis skadene i sideveggen blir forverret kan det føre til skader på dekkstammen. Den nye dekkserien Michelin PRO, med XSM D2+ og X Mine D2, har blitt utviklet og forbedret i sideveggen og slitebanen. Dette skriver Michelin i en pressemelding.
Økt motstandsdyktighet mot skader
De nye dekkene i Michelin PRO-serien, XSM D2+ og XMine D2, skal være forbedret på en rekke ulike områder. De har, ifølge produsenten, forsterket dekkstamme; ekstra kraftig gummilag på utsatte områder, nye gummiblandinger og et ekstra forsterket lag i sideveggene, som skal redusere risikoen for at sideveggen perforeres, noe som kan føre til at dekkstammen skades. To ekstra lag med forsterkning og beskyttelse er lagt til i sideveggen. Disse to lagene består av et kryssmønstret nylonnett innkapslet i en spesialgummi. Nettets lag er vevd i et diamantformet mønster for å gi økt motstandsdyktighet og beskyttelse for å forhindre at skader fordyper seg i dekkets sidevegg.
Slitebanen har en ny design og ny konstruksjon av stålkabler i slitebanen for å redusere risikoen for skader og oksidasjon.
Økt lastekapasitet
Den økte lastekapasiteten i PRO-serie-dekkene er et resultat av den forsterkede dekkstammen (3 stjerner) og den innovative gummiblandingen ved vulsten. Utover den økte lastekapasiteten på opptil 18 prosent, så minsker også risikoen for punkteringer, heter det i pressemeldingen.
Lengre levetid
Dekkets levetid er forbedret med nye gummiblandinger som gir ekstra beskyttelse mot skader, sammenlignet med gummien i tidligere generasjoner, lover produsenten.