11 tonn, 335 hk og 70 km/t. Noen kaller den for traktor, men den er minst like mye maskin og lastebil. Muhammed Kusmic (36) i Romsdal Maskin har stor nytte av sin nye JCB Fastrac 8330. Med fartsskriver kjører han lovlig, og med mindre fare for diskusjoner og stoppordre ute på veien.
MOLDE: – Lastebilen vil alltid være «pappa» på lengre kjøring. Men i den trafikken og kjøringen vi har her gjør denne mer nytte for meg enn en lastebil, sier Muhammed Kusmic, eier og daglig leder i Romsdal Maskin AS i Molde.
Like før sommeren fikk han overlevert en ny JCB Fastrac 8330 fra importør Rosendal Maskin. Selve flaggskipet i Fastrac-serien, og en av to slike maskiner som har blitt levert med fartsskriver i Norge. Det er et valg og en kostnad Kusmic har tatt, basert på egne erfaringer. Han kjøpte nemlig sin første Fastrac – en mindre 3230 – ny i 2012.
Fikk kjøreforbud
– Etter å ha kjørt den et år ble jeg stoppet av biltilsynet. Da fikk jeg kjøreforbud, og beskjed om at siden maskinen går over 40 km/t må den ha fartsskriver for å dokumentere kjøre- og hviletid, forteller han.
Den gangen fikk han montert skriver hos Scania, til en kostnad av 50 000 kroner. Den nye maskinen har han altså kjøpt med originalmontert skriver.
Fastrac kan leveres klargjort for dette, gjennom et ledig uttak på differensialhuset på bakaksel med tellering for fartssensor. Uttaket er standardisert for VDO fartskrivere, opplyser JCB-importør Rosendal Maskin AS.
Kjøringen Kusmic gjør er for det meste i traktene rundt Molde. Mye av det er tippkjøring og flytting av maskiner. Ofte opptil 7-8 mil, og stort sett i 70 km/t fartsgrense.
Den dagen vi møtte Kusmic parkerte han tipphengeren på en adresse for opplasting, før han dro av gårde for å flytte en gravemaskin til et prosjekt på gang.
Snøbrøyting med «vanlig» traktor
Vinterstid har firmaet en del snørydding og brøyting. Der brukes en 220 hk John Deere «vanlig» traktor. Den er begrenset til 40 km/t, og trenger dermed ikke skriver. Fastracen går for det meste i transport hele året.
Muhammed Kusmic har drevet med traktor helt siden han startet firmaet sitt som ENK i 2003 med en 85 hk traktor, senere omgjort til AS i 2007.
– Hvorfor Fastrac?
– Mye bedre komfort enn andre traktorer. Den har også bedre bremser, og er generelt bedre på sikkerhet. Dette er mer maskin og lastebil enn traktor. Alle systemer med bremser, olje, gir og så videre er lagt opp mer som på en lastebil enn traktor. Jeg har sett en ulykke på grunn av hard oppbremsing med traktor. Det kan ikke skje med denne. Men det er viktig å belaste akslene riktig.
– Forbruk?
– Jeg bruker mer diesel med denne og traktor enn med lastebil. Men jeg får også med mere nyttelast.
Kommer alltid fram
– Framkommeligheten i Fastracen, har du bruk for det?
– Ja, ofte. Jeg har ennå ikke møtt på en jobb der jeg ikke kommer fram. Jeg har hatt mange «drittjobber», oppdrag der det er trangt om plassen. Jeg hadde nylig en jobb til 500 000, der det var 200 meter fra veien ned mot sjøen. Det hadde vært håpløst med lastebil, meg hadde måttet bruke dumper på de 200 meterne.
– Føler du deg uglesett av andre i bransjen fordi du bruker traktor?
– Nei, jeg har ikke opplevd det eller hørt noe. Jeg har ikke behov for lastebil. Jeg driver for meg selv, så får andre mene eller si hva de vil.