Valsen er i ferd med å bli den viktigste maskinen på anlegget. Hørt det før, kanskje? Vel, her gjør Ida Svean (23) noe Veidekke er først i verden med å få til: Dokumentasjon av kompaktering, direkte fra valsen med kikkert og maskinstyring.
KONGSBERG / DAMÅSEN: – Det er moro å se at resultatet blir så bra, og at dokumentasjonen stemmer. Jeg og Olaf har jobbet mye med å bli kjent med grunnen her, sier valsefører Ida Svean (23) i Veidekke.
– «Olaf»??
– Ja, valsen. Den er egentlig en Cat CS68B. Men jeg kaller den bare «Olaf», humrer hun.
Fem år i vals
Vinstrajenta har vært maskinfører på denne valsen siden sist november. Men vals, det kan hun. Dette er fjerde eller femte året – hun har mistet tellingen selv – som valsefører. Når det er stille på valsefronten kjører hun dumper.
«Olaf» har hun kjørt et drøyt halvår, og det er ingen andre som slipper til i den maskinen. Ida Svean besitter nemlig en kompetanse som er svært viktig for Veidekke og prosjektet. Hvem ville sagt det om en valsefører for bare noen få år siden?
– Før sendte man hvem som helst opp i valsen, med beskjed om å kjøre noen runder. Men med dette utstyret har valsingen blitt en av de viktigste jobbene på anlegget, sier Per Gjerjordet.
Han er driftsleder på Veidekkes prosjekt E134 Damåsen, et prosjekt med både tunnel og vei i dagen.
Trimble CCS900 maskinstyring
Utstyret han snakker om er Trimble CCS900 (Compaction Control System). Det er på ingen måte nytt i seg selv, levert i 175 enheter.
Det nye i Damåsentunnelen er at maskinstyringen «snakker» med, og får posisjonen sin fra, en kikkert. Eller totalstasjon som det også kalles. Ikke fra GPS, altså.
N200 har faktisk helt siden 2014 stilt krav om kompakteringsdokumentasjon med kikkert i tunnel. Med den metoden åpner N200 for redusert sluttkontroll på 250 meter platetest, med de innsparingsmuligheter det gir. Likevel har ikke metoden blitt brukt – før nå.
– Dette er verdens første tunnel der Trimble valsesystem brukes mot kikkert, sier Glenn Thorén.
Han er produktsjef for komprimerings- og asfaltutstyr hos Pon Equipment AS. Han er også en av Norges fremste spesialister innenfor dokumentasjon av komprimering og kompaktering.
Det ligger en viktig nyanseforskjell i akkurat de to begrepene. Det er i seg selv et tema så stort at vi må ta det i annen artikkel.
Kompaktering av Glasopor
I Damåsentunnelen på E134 har denne forskjellen vært spesielt viktig. Her brukes nemlig Glasopor i frostsikring. Et utmerket materiale, så lenge man tar hensyn til at det er skjørt.
Om man bare peiser på med gammelmåten, X antall overfarter og full trøkk på vibroen, så blir veieieren sittende igjen med et dyrt og ubrukelig lag ugjennomtrengelig glasstøv der frostsikringslaget skulle vært.
– Kompakteringen må foregå med riktig utstyr og riktig kompetanse. De enkelte steinene skal forkiles til et homogent lag med høy bæreevne, men ikke knuses til støv. Her har Veidekke gjort alt for å finne en løsning som sikrer et godt resultat. Måling med nivellering og platebelastning er én ting, måling med valsens CMV en annen. CMV-verdiene har flydd opp og ned som en jojo. Vi har måttet gjøre noe for å finne CMV-verdier til å stole på. Få kan noe om dette, men her har vi greid det i samarbeid mellom Pon, Sitech, Veidekke og kompetente kontrollingeniører hos byggherren, sier Glenn Thorén.
– CMV Sparer mye tid
CMV står for «Compaction Metering Value», og måler kompakteringsverdier inntil 1,2 meter ned i underlaget.
Fordelen for entreprenør?
Valsen kjører akkurat så mye at riktig komprimeringsverdi oppnås. Ikke én meter kjørt eller ett ekstra slag med vibroen utover det. Her kjøres det til displayet viser grønt, så er det stopp. Det sparer tid, og dermed penger.
– Det er tidsbesparende i forhold til gamlemåten, der vi måtte kjøre X antall overfarter uansett. Med CMV-måling kjører vi til det er riktig kompaktert. Kan hende vi får riktige verdier etter to overfarter. Da slipper vi å kjøre seks. Det sparer vi jævlig mye tid på, sier driftsleder Per Gjerjordet.
For ikke å snakke om hva de fire unødige overfartene ville gjort med Glasoporen…
Driftslederen er fornøyd med samarbeidet de har hatt med byggherren på dette prosjektet.
Kunnskap hos byggherre
– Det er en utfordring at mange av byggherrens folk ikke kjenner dette. De som skrev N200 vet om det, men ikke kontrollingeniørene ute på anleggene. Her har vi en kontrollingeniør som kan og er spesielt interessert. Vi har også gitt direkte tilgang for byggherrens folk i Vision Link. De har begynt å forstå muligheten av å hente ut informasjon i nær sanntid, sier Gjerjordet.
Informasjonen fra valsen leveres parallelt til Vision Link og SmartDok. Det er første gang Veidekke bruker denne løsningen i tunnel, og det kommer til å bli mye mer av det. Ikke bare i tunnel, forresten.
– Kikkert er aktuelt både i tunnel og i dagsone uten GPS-dekning. For eksempel under bruer og i lange skjæringer. GPS-en nøyaktighet på 4-5 cm er god nok i massevis til å oppfylle kravet om 20 cm i N200. Med kikkert får en nøyaktighet under centimeteren, sier han.
CCS900 er levert på 175 valser i Norge. Herunder 85 Cat valser siden det ovennevnte N200-kravet om kikkertdokumentasjon ble innført.
Første kikkertvals i tunnel
På tre av dem er muligheten til kikkertstyring tatt i bruk. Alle tre er i Veidekke, og «Olaf» er altså den første der løsningen har blitt brukt på et skarpt oppdrag i tunnel.
«Kompakteringssjef» Glenn Thorén i Pon Equipment står selv for opplæringen av folk som skal ha noe med dette å gjøre. Og her snakker vi ikke en opplæring der maskinfører får beskjed om hvordan maskinen startes og hvor koppholderen er.
Grundig teori
Her må både maskinfører, bas, stikningsingeniør(er) og anleggsleder gjennom en opplæring med grundig teori. Nevnte forskjell på komprimering og kompaktering er et viktig tema her, sammen med opplæring i måling med platebelastning og innføring i utstyret.
– Kurset og opplæringen er viktig! Jeg har sett mange aha-opplevelser i øya på deltakerne. Både unge og godt voksne. Kunnskapen og kompetansen er viktig, men det gir også større eierskap til det man driver med. Etter den opplæringen skjønner alle hvorfor slagordet er «kjør til det blir grønt». Enklere blir det ikke, sier Thorén.
For øvrig har valsestyringssystemet Trimble CCS 900 mulighet til å vise hvor andre valser er og har vært, for å unngå dobbel dose kompaktering. Det skal etter det vi skjønner være et krav som vurderes i en kommende versjone av N200.