I Sifjord på Senja har Rolf Jørgensen AS forsert fremdriften på omleggingen av vegen med flere måneder.
Tekst og foto: Erik Jenssen
SIFJORD: Omleggingen av to rasfarlige punkter i Sifjord har fått ferdigdato til juni 2019, med delfrist for sjøfyllingen over fjorden til mars.
Dersom fremdriften på vegomleggingen går like bra som til da vi besøkte anlegget i mars, tror daglig leder Tommy Jørgensen at man kan være ferdig med sjøfyllingen allerede til jul i år.
Heldig med været
– At vi har vært heldig med været og sluppet å forholde oss til snømengder er så absolutt en faktor, men først og fremst handler det om at vi har dyktige folk og godt utstyr på anlegget, både hos oss selv og hos underentreprenørene. Vi har rett og slett hatt god drift, og i tillegg vært heldig med været, sier Jørgensen.
En stor del av massene til sjøfyllingen legges ut med lekter, slik at vind fort kunne bydd på utfordringer.
– Men vi har ikke hatt en eneste dag med avbrudd. Å operere jevnt og trutt fra nyttår til påske er ikke helt vanlig her nord, medgir Jørgensen.
Dødsstrekning
Prosjektet ligger i bunnen av en av Senjas mest spektakulære vegstrekninger, gjort landskjent blant annet gjennom forrige sesong av NRK-serien «Brøyt i veg».
Fylkesveg 234 fra Sifjord til Flakstadvåg passerer i dag et rasfarlig parti som for 25 år siden krevde livet til ei fire år gammel jente som satt bak i familiens bil da den ble truffet av en steinblokk.
Siden har det løsnet flere ras, heldigvis uten ulykker.
Krysser fjorden på fylling
Løsningen Statens Vegvesen sammen med Troms Fylkeskommune landet på var å ta ned en annen rasfarlig vegbit på andre siden av fjorden.
Steinmassene herfra blir brukt til å bygge en 400 meter molo som krysser Sifjorden, med ei 45 meters bru på midten. Denne brua kommer i en egen entreprise, mens Jørgensens del av prosjektet handler om å sprenge ut cirka 340 000 kubikkmeter faste masser, samt ytterligere 200.000 kubikkmeter løse steinmasser fra ei steinur i fyllinga.
Første laget av fyllinga legges ut med lekter opp til kote -10, mens resten fylles fra land.
Torskenpakken
I tillegg til egne folk har Rolf Jørgensen AS inne underentreprenørene Gerd Stensen AS på lekterdrift og Visinor til etablering av et 180 meter langt fangnett for steinras i overkant av anleggsområdet.
Totalt jobber det et drøyt tjuetalls mann på anlegget i den fasen de nå er inne i. Det var på dette anlegget Rolf Jørgensen AS i vinter fikk overlevert en ny Sandvik borerigg.
Prosjektet er en del av den såkalte «Torskenpakken», der i alt 16 rassikringsprosjekter i kommunene Torsken, Berg, Tranøy og Lenvik blir utført over en periode på flere år. Med unntak av tunnel gjennom Ballesvikskaret ny bru/molo til Gryllefjord, er prosjektet i Sifjord det største enkelttiltaket i pakken med en kontraktssum på 69 millioner.
https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/2083541824996866/