Den har en 52-tonners overvogn på undervogna til en 72-tonner. En 12 tonn tung saks er montert rett i bommen, og maskinen klipper lett 400 mm H-bjelker. Likevel kan maskinfører med enkle grep bytte mellom saks, klype og magnet. Stenas nye Hitachi ZX530-6 i Haugesund er en av landets drøyeste kombimaskiner i gjenvinning.
HAUGESUND: – 400 H-bjelker? Det må være på grensa av hva maskinen greier?
– Njaei. Det er grovt, men det går bra.
Maskinfører Knut Thomas Johansen i Stena Recycling på Bøneset ved Haugesund er fornøyd med maskinen han tok i bruk litt før jul.
Offshore demontering
Vi møter ham på Garpeskjærkaien på Risøy, Haugesund. Her er han i gang med å demontere 700 tonn offshore stålkonstruksjoner.
Der får maskinen god bruk for kapasiteten sin, og ikke minst en heftig fem meter lang og 12 tonn tung saks.
Maskinen er en ZX530 i serie 6, som har fått en del ombygging på hos Nastas spesialavdeling ved Larvik. Her har det blitt montert løftehytte, en Dynaset hydraulisk generator som leverer strøm til magnet og ombygginger i aggregatet. (Fortsetter under videoen)
https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/2083186825032366/
Her står den digre saksa rett i bommen, samtidig som det er enkelt å bytte mellom saks og en modifisert stikke som holder en klype eller magnet.
Grunnmaskinen ZX530 har samme overvogn som 52-tonneren ZX490, på undervogna til 72-tonneren ZX690.
Hytteløft
Hytta på denne er montert med løft som hever den 2,5 meter over standard høyde.
– Det er bra når jeg skal opp å klippe høye ting. Det føles mye tryggere og jeg har mer oversikt enn nede fra bakken. Det er også mye bedre å laste båter og containere når jeg kan se oppi, forteller Knut Thomas Johansen.
Det mest synlige særtrekket sitter foran på maskinen. En La Bounty saks så stor at den får maskinen til å minne om en hummer med en grovt overdimensjonert klo. Så stor og tung at den ikke kan stå i stikka som normalt utstyr.
Rett på bommen
I stedet er stikka vekk, og saksa står rett i bommen.
La Bounty MSD 4500 heter den. Den er fire-fem meter lang og veier alene bortimot 12 tonn.
Med en leveranse på rundt 800 liter olje i minuttet fra Hitachien klipper den med en kraft på i overkant av 1700 tonn.
800 l/min på hammerhydraulikk
– Her kjører vi inn dobbel mengde på hammerhydraulikk, med tillegg av oljen som normalt går til skuffesylinderen. Da leverer denne maskinen rett over 800 liter uten problem, sier Bjarne Bøe.
Han er Nastas selger i Rogaland, og har solgt maskinen til Stena Recycling.
Med så mye vekt og klippekraft der framme er maskinfører Knut Thomas Johansen glad for å ha tyngde og stabilitet i et grovt understell og en del ekstra vekt på baken.
– Saksa er offshore forsterket, fordi den går på så mye grovt. Den er meget tung, og en del lengre enn den saksa jeg kjørte med før. Men undervogna gir motvekt og stabilitet, i tillegg til fire tonn ekstra motvekt på loddet, forteller Johansen.
Direktemontert i bom
Den forrige maskinen han kjørte var en Hitachi 470 med saksa direktemontert i bommen.
Der sto den godt, og maskinen ble kun brukt til klipping. Knut Thomas Johansen brukte en annen maskin til lasting og sånt. Det ga dobbelt opp av transport, vedlikehold og andre kostnader.
Hva med Oilquick, hydrauliske HK-fester og andre hjelpemidler for enkel av- og påkobling?
Vel, det er ikke så lett for maskiner og utstyr i dette kaliberet. Men med en finurlig ombygging gjort av Nasta Spesialproduksjon (NSP) har altså Stena her en av landets største kombimaskiner.
Brakett på stikka
I bomfestet står et Klepp KM90 HK-feste. Saksa har en motsvarende brakett. Stikka har blitt kappet øverst ved bomfestet og fått påmontert en KM90 brakett. Hydraulikken kobles av og på med vanlige hurtigkoblinger.
– På den måten kan sjåføren legge fra seg saksen uten å slå ut bolter, og sette på stikken som brukes sammen med magnet eller sorteringsklype.
Videre ble det montert hytteløft og Dynaset hydraulisk generator som gir strøm til magnet.
Mye vedlikehold
Det blir mye vedlikehold på utstyr som dette. Eller på saksen, for å være mer presis. Kniver skal snues og skiftes, sylindre overhales og det er stadig noe sveising. Knivene brukes på fire sider før de er kassable.
– Hvor lenge holder knivene?
– Det varierer veldig med hva som klippes. Alt fra 50 til 150 timer. Dette sliter ikke så mye. Det er grovt, men mykt. Å klippe på armering, jordbruks- og anleggsutstyr, derimot… Klippe skuffer, belter og sånt, det sliter veldig på knivene, sier Johansen.
Rivningsjobben på Garpeskjærkaien var ikke store greiene. 600 tonn er unnagjort på noen dager. Stålet gikk på bil til Stenas anlegg på Bøneset, og videre på skip til jernverket Mo i Rana.
Stena Recycling AS venter mer arbeid framover med riving av offshoreinstallasjoner.
– Da er det godt å ha stort og grovt utstyr, sier markedskonsulent Jan Vidar Vik i Stena.