Verdens første brøytetog som kjører selv

Se – ingen hender på rattet! Verdens to første autonome, selvkjørende brøytebiler har hatt premiere. Det skjedde i Valdres mandag 19. mars.

FAGERNES: På Fagernes lufthavn Leirin ble det mandag skrevet et aldri så lite kapittel verdenshistorie. Her ble det mandag ettermiddag arrangert en demonstrasjon av to brøytebiler. (Fortsetter under videoen)

https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/2088246107859771/

Annonse

MB Arocs med sweeper

Mercedes-Benz Arocs, hver av dem med et bredt Øveraasen frontskjær og en Øveraasen sweeper hengende etter. Ganske standard flyplassutstyr. Men disse to standard utseende er (antakelig) verdens første autonome, selvkjørende brøytebiler.

Bilene er utviklet av Yeti Snow Technology, et norsk selskap eid av brøyteutstyrsspesialisten Øveraasen og elektronikkeksperten Semcon. Prosjektet startet som et innovasjonsprosjekt av Avinor for tre år siden.

Verdens første

Dag Falk Pedersen

Konsernsjef Dag Falk Pedersen i Avinor. Her på Fagernes lufthavn, Leirin. (Foto: Jørn Søderholm)

– Prosjektet er så langt vi vet blant de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt og rydde snø på lufthavnene . Det vi så under demonstrasjonen oversteg våre forventninger, og vi er svært imponert over hva våre samarbeidspartnere, Semcon og Øveraasen, har fått til i prosjektet vårt, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor, i denne pressemeldingen fra Avinor.

Mange oppgaver i luftfart vil i fremtiden løses på andre måter enn i dag. Avinor ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart operative fordeler og effektiviseringsgevinster en gang i fremtiden ved nye løsninger innenfor området.

– Foreløpig er det litt tidlig å konkretisere dette, men vi må følge utviklingen og initiere smart bruk av teknologi for å kunne være et ledende konsern innen luftfart også i fremtiden, legger konsernsjefen til.

Mer teknologi i fremtiden

– Avinor har mange dyktige medarbeidere og fagfolk, og vi vil benytte deres kompetanse også i fremtiden, men da i samspill med ny teknologi, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Yeti Snow Technology AS, med Øveraasen og Semcon på eiersiden, har tilbudt en komplett leveranse for prosjektet helt frem til pilottest.

De har knyttet til seg partnere innenfor både bil -og maskinleverandører for å få full tilgang til allerede eksisterende teknologi i kjøretøyene, og vil da kunne videreutvikle teknologien.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) og Avinor-sjef Dag Falk Pedersen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) og Avinor-sjef Dag Falk Pedersen. (Foto: Jørn Søderholm)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltok sammen med Avinors konsernledelse, samt representanter fra Øveraasen og Semcon på arrangementet den 19. mars.