Nye Cat 320 og 323 baner vei for en helt ny generasjon Cat gravemaskiner. Her snakker vi virkelig nytt, altså. Ikke oppgradering.
MALAGA: – Det er den største nyheten fra Cat siden 300-serien kom på 80-tallet. Og den største lanseringen i Cats historie. Understell, bom og stikke er som på F-serien. Resten er fundamentalt nytt.
Senior produktsjef Vilmundur «Villi» Theodorsson i Pon Equipment understreker hvor betydningsfull den nylige lanseringen av nye Cat 320 og 323 er.
At generasjonsbokstaven er vekk, er bare et lite signal om at dette er en fundamentalt ny maskin.
320GC er et bittelite unntak her, men det er en enklere utgave som i praksis ikke er aktuell for det norske markedet. Ut over over den vil Caterpillars gravemaskiner framover kun ha en modellbetegnelse med tall.
Elektronisk pumpe og hydraulikksentral
Viktigste nyheter med den nye generasjonen er at den har fått en ny elektronisk styrt pumpe og hydraulikksentral, samt et standardmontert produksjonsmålesystem.
I pressemeldingen kaller man dette «Cat Payload». Det er i realiteten det samme CPM-systemet og den samme elektronisk styrte sentralen som de spesielle XE-versjonene av blant annet 352F.
Nye 320 og 323 har i likhet med noen modeller i dagens F-generasjon integrert 2D maskinstyring, s.k. Cat Grade Control, med et bredt utvalg assistentsystemer på aggregatet, sving samt begrensning av sving, høyde, dybde og rekkevidde.
Sistnevnte kalles «E-fence», og skal gjøre det mer automatisert og mindre krevende for fører å operere innenfor definerte grenser. Oppgradering til 3D maskinstyring skal være enkelt.
Latterliggjorte men nyttige assistentsystemer
Sånne assistentsystemer har en tendens til å påkalle fnysing og latterliggjøring blant norske maskinførere i kommentarfeltene.
Caterpillar peker på to effekter ved slike systemer:
- Maskinførere med lav kompetanse kan lettere gjøre en noenlunde okei jobb.
- Maskinførere med høy kompetanse kan bruke mindre energi og konsentrasjon på deloppgaver som automatikken tar seg av, og mer energi på den konkrete oppgaven. Han eller hun går dermed hjem fra jobb mindre sliten.
Ny hytte
Hytta er helt nydesignet, med blant annet en ny innfesting i gummi som halverer vibrasjoner, samt bedre sikt gjennom vinduer i alle retninger. Selv bakover, der det høye bakvinduet er tilbake!
Etter hvert som det kommer flere modeller fra 313 opp til 390 – pluss alle hjulgraverne – vil det kun være tre forskjellige hytter som brukes gjennom hele programmet, mot dagens 16 forskjellige.
Maskinen er like høy over baken som før pga alt inventar i motorrommet. Men nytt design på hytta gir et større bakvindu og plass til nødutgang gjennom bakvindu over motorluke.
På maskiner som leveres i Norge vil s.k. Premium hytte være standard. Her er det blant annet en stol med varme og kjøling, samt fjæring i lengderetning. Her er det også et 10″ hoveddisplay, som er identisk med displayet til Trimble Earthworks.
Mer produktivitet
For eieren skal den nye 320 – i følge pressemeldingen – gi 45 prosent mer produktivitet, bruke 25 prosent mindre diesel og koste 15 prosent mindre i service og vedlikehold.
Det siste skal være mulig takket være mer effektiv og tilpasset kjøling, nytt hydraulikksystem med færre slanger, mindre trykktap og 20 prosent mindre olje. Modulbasert konstruksjon med færre antall forskjellige komponenter som brukes på tvers av maskinenes størrelse, samt lengre og mer synkroniserte serviceintervaller bidrar også her.
El-styrte spaker
Førerne vil blant annet merke at varme slanger opp til spakene er vekk. På de nye maskinene er det kun ledninger mellom spaker og sentral. Men føreren vil også merke atskillig mer enn det.
Et par eksempler:
– Med riktig app i telefonen vil automatikken i hytta oppdage hvem som kjører maskinen, og endre alle innstillinger til det han eller hun lagret sist.
– Svingassist: Trykk på en knapp når du har skuffa over bilen/dumperen. Da husker maskinen det. Neste syklys stopper den automatisk akkurat der, også når man legger spaken over i full sving.
– Grade Assist. Delvis automatisert styring av bom og stikke, skuffen følger ytterpunkter i designet automatisk.
Hele modellprogrammet
De to 20- og 25-tonnerne er først ut i en lang rekke nylanseringer. Samtlige Cat beltegravere fra 313 til 390 og alle hjulgravere skal være lansert i den nye generasjonen innen juleferien 2020.
De nye 320 og 323 er klare til levering en gang neste år. Når Vei og Anlegg åpner portene i mai blir det norsk og skandinavisk premiere for nyhetene.